refik.in.ua 1

Шкільна бібліотека

Шкільна бібліотека –– це особливе педагогічне середовище. Бібліотекар у своїй професійній діяльності виступає як провайдер інформації потенційної бібліотеки, організатор індивідуальності і колективної діяльності педагога і учня. При цьому він сприяє розвитку дітей, навчає їх і виховує, тобто здійснює педагогічну діяльність бібліотечними методами і засобами впливу.

Шкільна бібліотека –– бібліотека дитяча, юнацька. Вона формує фонди дитячої літератури, орієнтуючись на шкільну програму, і веде традиційну для дитячих та юнацьких бібліотек роботу.

Педколектив ЛНВК І-ІІІ ступенів № 22-ліцей працює над створенням оптимальних умов для творчого самовираження і самореалізації дитини шляхом впровадження нових підходів, форм і методів виховання, які відповідали б потребам розвитку особистості, сприяли розкриттю її талантів, духовно-емоційних, розумових і фізичних здібностей, широкого використання в навчально-виховному процесі високохудожніх творів літератури та мистецтва. Тому бібліотекар велику увагу приділяє вихованню читацьких інтересів, самостійному пошуку необхідної інформації, виробленню навичок самоосвітньої роботи та збереженню книг.

Основні завдання роботи бібліотеки:


  • Бібліотечно-інформаційне обслуговування користувачів у забезпеченні всіх напрямів навчально-виховного процесу школи у засвоєнні як програмових, так і позапрограмових вимог, самоосвіті.

  • Розширення бібліотечно-інформаційних послуг на основі удосконалення традиційних і засвоєння нових бібліотечних форм і методів роботи.

  • Формування в учнів вмінь та навичок бібліотечного користувача, розкриття перед ними основних функцій бібліотеки, з’ясування прав та обов’язків користувача, популяризація бібліотечно-бібліографічних знань.
  • Сприяння вихованню гармонійної, морально-досконалої особистості, усвідомлення свого громадського обов’язку, відкритої до інтелектуального і творчого розвитку.


  • Всебічне сприяння підвищенню фахової педагогічної майстерності вчителів, вихователів, батьків шляхом популяризації педагогічної літератури і надання інформації про неї.

  • Бібліотечно-інформаційне забезпечення особистих потреб користувачів в організації дозвілля, у профорієнтаційному визначенні.

  • Виховання в учнів інформаційної культури, сталого прагнення пошуку інформації, свідомого добору джерел, навичок систематизації та особистої оцінки.

  • Координація діяльності бібліотеки з громадськими організаціями, співпраця з мережею бібліотек інших систем і відомств.

В бібліотеці є 2 працівники: зав. бібліотеки Антонюк Світлана Михайлівна, кваліфікаційна категорія: провідний бібліотекар, 12 тарифний розряд і бібліотекар Мосюк Наталія Володимирівна, які обслуговують 1324 читачів, фонд бібліотеки складає 17630 примірників художньої та галузевої літератури і 28882 примірники шкільних підручників, постійно зростає кількість інформації на електронних носіях.

З метою забезпечення навчально-виховного процесу в шкільній бібліотеці оформлені книжкові виставки: “За сторінками твого підручника”, “В країну знань дороги нас ведуть”, “Екологія нашого дому”, “У світі прекрасного”, “Молоді, яка обирає дорогу в життя”, “Ти наше диво калинове, кохана материнська мово”, “Вмій захистити і вберегти себе” та ін. Влаштовані тематичні полиці: “Сторінки історії”, “Пізнай свій світ”, “У світі математики”, “Цікава наука –– фізика”, “За сторінками підручника географії”, “Повернуті імена”, “Біблія –– наука добра”, “Не ступати на згубний шлях” та ін. Для вчителів та батьків оформлені полиці: “Серце віддати дітям”, “Родина –– колиска духовного виховання”.

Інформаційно-бібліографічному обслуговуванню читачів сприяє довідково-бібліографічний апарат. В бібліотеці наявні алфавітний та систематичний каталоги, систематична картотека статей, тематичні картотеки “Новітні педагогічні технології”, “Вірші, сценарії, пісні тощо”, де розміщені актуальні рубрики “Україна”, “Історія”, “Природа”, “Чорнобиль”, “Охорона життя”, “Хліб”, Вчитель, школа”, “Книга”, “Матір, сім’я”, “Милосердя”, “Мораль. Культура поведінки”, “Спорт. Танець”, “Професії”, “Мова”, “Кохання, щастя”, “Розум. Інтелект” та ін.


У бібліотеці створена тематична картотека для бібліотекаря “Новітні технології в роботі шкільної бібліотеки”, Наявні картотеки програмової літератури та літератури для позакласного читання для учнів 5-11 класів, періодики та підручників.

Модель пошуку інформації:




Бібліотекарі систематично інформують вчителів про нові надходження педагогічної літератури, складають інформаційні списки “Новини педагогічної літератури”. На стенді «Книголюб» щомісячно вивішується “Календар знаменних і пам’ятних дат”.

Складаються рекомендаційні списки до різних ювілейних і пам’ятних дат, місячників профілактичної роботи у школі, перших уроків у навчальному році, виховних заходів. За останні роки на вимогу часу та на допомогу навчальному процесу були підготовлені такі рекомендаційні списки: “Всім потрібно знати свої права, закони”, “Передай нащадкам скарб –– рідну мову”, “Щоб не постукала біда у двері”, “Співпраця вчителів та батьків у вихованні та навчанні дітей”, “Волинь в художній літературі”, “Основи безпеки життєдіяльності”, “У записник класному керівнику”, “Хліб –– всьому голова”, “Особистісно зорієнтоване навчання та виховання”, “Розвиток творчих здібностей дітей на основі їх нахилів”, “Україна піснею багата”, “В моїм серці Україна”, “Шляхами історії нашого народу”, “По сторінках історії Волині” та багато інших. Випущено рекомендаційний бібліографічний покажчик “Серце віддане дітям”, присвячений великому педагогу Василю Сухомлинському.

Як доповнення до систематичного каталогу та систематичної картотеки статей оформлено тематичні папки: “Обереги пам’яті” (свята та звичаї українського народу), “Сторінки історії Волині”, “Україна в нас єдина”, “Тобі розкаже сива давнина, як край наш жив, боровсь і розвивався” (з історії України), “Дзвони Чорнобиля”, “Екологія і ми”, “Рідна мова –– пісня солов’їна, “Моя земля –– земля моїх батьків”, “Хай святиться хліб наш насущний”, “Нашого цвіту по всьому світу”, “Об’єднаймося заради безпеки” (профілактика боротьби зі СНІДом), “Розум не має ціни, а виховання кордонів”.


Популярними в шкільній бібліотеці є папки-персоналії українських письменників: “Ні, я жива! Я вічно буду жити! Я в серці маю те, що не вмирає” (Леся Українка), “Ми Тебе не забудем, Тарасе!” (Тарас Шевченко), “Яскраві мазки Григорія Косинки”, “Він і автор, і актор, єдиний виконавець усіх ролей” (Валерій Шевчук), “Улас Самчук”, “Олесь Гончар”, “Ліна Костенко”, “Павло Тичина”, “Народе мій , до тебе я ще верну…”(Василь Стус), “Зачарований Довженко”, “Неповторний Володимир Івасюк” та ін.

З метою виховання в учнів поваги і любові до книги, дбайливого поводження з нею, обладнані стенди “Книголюб”, “Як вибирати книгу”, “Як читати книгу”, “Правила поводження з книгою”.

При бібліотеці постійно працює бібліотечна рада учнівського співуправління, до якої входять учні 5-11-х класів. Члени ради надають велику допомогу у збереженні підручників, обробці та ремонті книг, беруть участь в масових заходах, допомагають молодшим школярам у виборі книг.

Великою популярністю користується у дітей молодшого віку гурток “Книжчина лікарня”. Члени гуртка вчаться оформляти книжкові виставки, проводять рейди-перевірки збереження підручників. Для гуртківців і для всіх бажаючих проводяться бібліотечні уроки, де вони навчаються правильно користуватися бібліотекою, вивчають бібліотечно-бібліографічну грамоту.

Шкільна бібліотека працює в контакті з дирекцією, педагогічним колективом адже кожен семінар, педагогічна рада не проходить без її інформаційної допомоги. Бібліотекарі допомагають вчителям-предметникам підібрати додаткові матеріали, відслідковують новизну в методиці їх викладання, формують добірки джерел з новітніх технологій, використовують фонди бібліотек міста.

Значну допомогу надає бібліотеці піклувальна рада школи, виділяючи кошти на придбання книг, бібліотечної техніки, на ремонт приміщення, на підписку періодичних видань. Підписка була зроблена на комплект газет «Шкільний світ», «Інформаційний збірник Міністерства освіти та науки», газет «Освіта України, «День» та ряд журналів «Педагогічна преса», три краєзнавчі газети та дитячі журнали: «Однокласник», Яблунька», «Колосок», «Барвінок», всього 45 назв.


У 2004 році робоче місце бібліотекаря було комп’ютеризоване. В базу даних комп’ютера занесені картотеки підручників та методичної літератури, а з 2008 року комп’ютер під’єднано до мережі Інтернет. В роботі часто використовуються новітні технології, зокрема, мутимедійна техніка.

Непогана забезпеченість підручниками. З 2011 року бібліотека перейшла на єдину систему електронного обліку навчальної літератури за програмою «Шкільний підручник».

Інформація про забезпеченність підручниками учнів у 2011-2012 навчальному році

Класи

Кількість учнів

100% потреба

Кількість використаних підручників 2006-2011 років видання

% забезпечення підручниками 2006-2011 років видання

Загальна кількість використаних підручників 2001-2011 років видання

% забезпечення підручниками 2001-2011 років видання

Додаткова потреба в підручниках

Загальна (з урахуванням використання придатних)

Нових підручників 2006-2011 років видання

1-й клас

1 2 5

625

563

90,08

563

90,08

62

62

2-й клас


127

1016

385

37,89

964

94,88

52

631

3-й клас

114

912

0

0

898

98,46

14

912

4-й клас

113

1017

0

0

931

91,54

86

1017

1-4 класи

479

3570

948

26,55

3356

94,01

214

2622

5-й клас

88

857

88

10,27

857

100

0

769

6-й клас

114

1140

1140

100

1140


100

0

0

7-й клас

127

1651

1651

100

1651

100

0

0

8-й клас

119

1547

1547

100

1547

100

0

0

9-й клас

113

1808

1732

95,8

1732

95,8

76

76

5-9 класи

561

7003

6158

87,93

6927

98,91

76

845

10-й клас

66

1303

846

64,93

846

64,93

457

457

11-й клас


60

960

817

85,1

817

85,1

143

143

12-й клас




0

0

0

0

0

0

0

10-12 класи

126

2263

1663

73,49

1663

73,49

600

600

1-12 класи

1166

12836

8769

68,32

11946

93,07

890

4067


Традиційною стала акція “Подаруй бібліотеці нову книгу українською мовою”, та ще були подаровані саморобні книги, які зробили учні 10-х класів, в результаті цього книгозбірня поповнилася літературою різноманітної тематики. За 2010-2012 навчальний рік надійшло 250 книг.

Одна із основних ділянок роботи є виховна, тому бібліотека працює в різних напрямках: національно-патріотичне, родинне, релігійне, громадянське, екологічне, статеве, морально-етичне, естетичне, правове.

Спільна робота бібліотеки з класними керівниками проводиться під час підготовки та організації виховних годин та інших позакласних заходів.


Спільно з вчителем української мови та літератури Мацюк К.Ю. було проведено літературно-музичну композицію “Моя рідна мово українська”, присвячена Дню української писемності та мови для учнів 6-х, 7-х класів, з участю волинського поета Івана Чернецького.

Для учнів 2-В, 2-Г, 3-Б класів провели бібліотечні уроки “Як дитиною бувало…”, до Дня народження Лесі Українки.

До Дня святого Миколая проведено для учнів 3-х класів літературний ранок “Йде у гості Миколай”.

Учні 2-х класів були запрошені на театралізоване дійство “Знайомство з шкільною бібліотекою”, де молодші школярі дізналися як поводитись у бібліотеці, як вибирати і читати книги, а на закінчення Королева Книг і Буратіно вручили їм книги і читацькі квитки.

Проведена була літературна мандрівка “Подорож у світ книги” для учнів 8-х класів, де були використані уривки з вистав: “Лісова пісня” Лесі Українки (зустріч Мавки і Лукаша), “Сватання на Гончарівці” Г. Квітки-Основ’яненка (зустріч Уляни та Стецька),” Розмова про мови в купе поїзда”, прозвучали гуморески Павла Глазового, а також вірші присвячені книгам. Під час заходу використовувалась мультимедійна дошка.

Спільно з класним керівником 9-Б класу Хілевською Л.М. була проведена виховна година «Не ступай на згубний шлях», запрошено 8-Б клас.

Бібліотекарі використовуючи мультимедійну дошку провели цикл бесід «Курінню –– скажем «Ні!» у 5-А, 6-Б, 7-Г, 7-Д класах.

Спільно з класним керівником 4-В класу Лотвин Н.В. проведено літературний ранок «Сторінки історії Луцька».

До ювілейних і пам’ятних дат, історичних та літературних постатей проводяться літературні вечори, організовуються книжкові виставки. Різноманітна тематика масових заходів: ”Книга –– мій друг”, “Звідки появилась книга”, “Толерантність врятує світ”, “Проблема СНІДу в Україні та світі”, “Школа добрих вчинків”,”У дружбі з природою”, “Понад Крутами –– вічність у сурми сурмить”, “Перший політ у космос”,”Наша землячка Леся Українка”, “Перебування Лесі Українки у Луцьку”, “Спомин про Тараса”,”До святого Миколая” та ін.


В школі кожного року проходить акція “З книгою щодня!” в рамках Всеукраїнського Тижня дитячого читання, в ході якої було проведено наступні заходи:


  • влаштована книжкова виставка “Книга вчить –– як на світі жить”;

  • проведена акція “Подаруй бібліотеці нову книгу українською мовою”;

  • театралізоване дійство “Знайомство з шкільною бібліотекою” (для учнів 2 кл.);

  • літературна мандрівка “Подорож у світ книги” (для учнів 8-х кл.);

  • бібліотечний урок “Будь вірним другом природи» (для учнів 5-Б кл.);

  • День інформації “По новинках періодичних видань”.

Проводились Дні інформації по новинках літератури, періодичних видань, до Тижня англійської мови.

Бібліотекарі школи підтримують постійний зв’язок з шкільними, публічними та обласними бібліотеками міста. Добре налагоджені стосунки з обласною юнацькою бібліотекою, яка безкоштовно передала у користування 109 примірників книг. Спільно з ними проводилось багато масових заходів. Добре налагодились стосунки з міською бібліотекою-філіалом № 5.

Ввійшло в традицію організовувати зустрічі волинських письменників і поетів, зокрема, побували в гостях: Лідія Засадко, Василь Гей, Надія Гуменюк, Іван Чернецький, Валентина Штинько, Олександр Войтюк, Йосип Струцюк та ін.

На виставку педагогічних технологій «Творчі сходинки» у 2008-2011 роках завідувачкою бібліотеки були представлені методичні рекомендації «Організація роботи шкільної бібліотеки». Методичні рекомендації у 2008 році були відзначені цінним подарунком.

У 2009 році завідувачка Антонюк С.М. перемогла на міському, обласному і стала лауреатом Всеукраїнського конкурсу “Шкільний бібліотекар 2009 року”. Професійний журнал “Шкільна бібліотека” № 6 за 2010 рік помістив у розділі Технології роботи шкільної бібліотеки її статтю “Довідкове бюро школи”, та статтю «Бібліотечні стенди» в цьому ж журналі №10 за 2011 рік.


Завідувач бібліотеки є керівником школи молодого бібліотекаря. Були організовані і проведені на базі бібліотеки заняття: «Система створення бібліотечного фонду і каталогів», «Технології масової роботи», «Нові стандарти бібліотечної документації», «Професійна етика бібліотекаря», «Довідково-бібліографічний апарат в системі навчально-виховної роботи школи».

Налагоджені зв’язки з училищем культури, була проведена для студентів цього закладу екскурсія та навчальний урок «Шкільна бібліотека і її інформаційно-бібліографічна робота».

Робота що проводиться бібліотекою спільно з педагогічним колективом дає свої результати. Значно посилився інтерес читачів до книги, бібліотека обслуговує 60-80 читачів в день, і книговидача складає приблизно 60-80 примірників в день. Вся діяльність спрямована на виховання у школярів інтересу до знань, навчання, любові до книги, розвитку допитливості, активності і самостійного мислення, потреби у читанні. Це сприяє духовному збагаченню школярів, їх інтелектуальному і духовному розвитку, а також підготовці до активної життєвої та громадянської позиції.