refik.in.ua 1



Тренінгове заняття

«Йододефіцитні захворювання. Профілактика»


Розробили та провели

учителі біології

Макарівської загальноосвітньої

школи І – ІІІ ступенів №3

Вєтрова Ольга Миколаївна,

Пархоменко Юлія Олександрівна


Тренінгове заняття

«Йододефіцитні захворювання. Профілактика»


Мета: проаналізувати сучасний стан здоров’я людей на Україні, пояснити проблеми йододефіцитних захворювань; підвести до усвідомлення необхідності вироблення пристосувально – захисних засобів до життя в умовах йододефіциту, що сприяють збереженню здоров’я.

Презентація теми заняття

Визначення очікувань учнів


Вправа «Витівник»

Мета: створити довірливу, доброзичливу атмосферу для ефективної співпраці учасників під час проведення тренінгового заняття, сприяти згуртованості учасників.

Один учасник на хвилинку виходить за двері. Решта стають у коло, обирають «витівника» і оплесками запрошують зайти до кімнати того, хто вийшов. Він стає у центрі кола і намагається відгадати, хто є «витівником». Завдання для витівника – час від часу давати сигнал про зміну рухів. (наприклад, після оплесків – тупотіти ногами, махати руками чи присідати). Коли «витівника» вгадають, він починає водити.

Вправа «Острів мрії»

У цій вправі збуваються всі можливі мрії людини, але вибрати можна лише одну. На дошці вивішують острови мрій (богатство, щастя, сім’я, здоров’я, радість).

Учасникам пропонують аркуші з краями, що клеяться. На аркуші кожен пише своє ім’я. Всім дозволяється відправитись на свій острів мрій. Після цього тренер просить прокоментувати, чому вони вибрали саме цю мрію. Потім їм пропонують прокоментувати рішення і вчинки, які вони здійснюють на даному етапі заради досягнення своїх мрій.


Висновок: Дуже важко обрати якийсь один острів із тих, що зображені, адже кожен із них – це основа повноцінної життєдіяльності людини. Тому виникає бажання об’єднати всі острови в один. І, мабуть, найважливіший із островів – це острів здоров’я, бо без здоров’я не буває ні щастя, ні повноцінної сім’ї, ні радості, ні багатства.

Вправа «Сучасний стан здоров’я народу України»


  • Що ви можете сказати про сучасний стан здоров’я народу України?

(передаючи по колу якийсь «сигнальний», предмет учні висловлюються по темі. Таким чином збирається вся відома інформація)

Висновок: Стан здоров’я населення України продовжує погіршуватись. Збільшується загальна захворюваність серцево-судинними, онкологічними захворюваннями, зменшується народжуваність, збільшується смертність. Та особливо прикро те, що з кожним роком зменшується середня тривалість життя чоловіків та жінок України, який складає відповідно 62 і 73 роки (найнижча у Європі).

Вправа «Йод. Для чого він потрібний»

Мета: надати учням можливість на власні очі побачити проблему.

Обладнання: комп’ютер, проекційний екран, CD із записом фільму «Аліна»

Тренер: Біологи підрахували, що тривалість життя будь-якої істоти може перевищувати період часу, за який він досягає зрілості, у 14 разів. Людина досягає зрілості до 20 – 25 років, отже, тривалість нашого життя могла б бути 180 років!

Кожен із нас може і повинен боротися за можливість прожити наш повний біологічний термін без старіння і при гарній пам’яті. Для того, щоб наш мозок (та й весь організм) добре функціонував усі 180 років, його потрібно добре харчувати і за ним варто доглядати. Однією з головних умов є забезпечення його достатньою кількістю вітамінів, макро- і мікроелементів, що добре захищають нас від різних хвороб і сприяють розвитку мозкової діяльності. Так, усі ми з раннього дитинства знаємо про користь, що приносять організму людини кальцій, магній, фосфор чи залізо, але в той же час, мало хто знає, що не менш важливу роль відіграють мікроелементи: хром, літій, селен, марганець, кобальт, мідь, цинк і йод.


Отож, поговорімо про ЙОД. Медики усього світу давно довели, що у разі нестачі йоду в організмі людини людство стає перед загрозою хвороб, пов’язаних з йододефіцитом: зниження інтелекту, виникнення захворювань щитовидної залози, частіше виникають ракові та серцево-судинні захворювання.


  • На уроках біології ви ознайомились із щитовидною залозою. Пригадайте, де вона знаходиться, які функції виконує для організму людини?

У разі нестачі йоду щитовидна залоза не виробляє достатньої кількості гормонів. Це призводить до цілої низки негативних впливів на організм, які разом називаються «хвороби, пов’язані з дефіцитом йоду».

А зараз пропоную вашій увазі фільм, що був створений у рамках Національної інформаційно-просвітницької кампанії подолання йододефіцитних захворювань у населення України за підтримки Представництва Дитячого Фонду ООН (ЮНІСЕФ) в Україні. Фільм має назву «Аліна»

(перегляд кінофільму, обговорення)

Висновки: проблема йододефіциту – одна з найболючіших в Україні. Кожен мешканець України вживає йоду менше, ніж потрібно для організму. Це ставить під загрозу здоров’я нинішнього та майбутнього поколінь. На сьогодні сотні тисяч українців мають захворювання щитовидної залози. Найпростіше рішення проблеми йодного дефіциту – йодована сіль, адже це одним із небагатьох компонентів раціону людини, який вживається майже всюди і майже кожним – незалежно від регіону проживання, віку, стану фінансового забезпечення.


Вправа «Сюжетно – рольова гра»

Тренер: Ви прийшли додому. Складіть діалог з матір’ю/батьком про значення йодованої солі для здоров’я людини. (робота виконується у раніше сформованих парах)


Вправа «Як визначити недолік йоду в організмі»

Тренер: дуже важливо зрозуміти, що йододефіцит – це ще не захворювання, це передумова захворювання. Багато людей вважають, що проблема йододефіциту їх не стосується. Насправді – це стосується кожного. Німецькі фахівці розробили тест. Результати «самодіагностики» можуть бути тільки сигналом для хвилювання та приводом звертання до лікаря.


(учням роздаються бланки з тестом для самостійного опрацювання)

Тест


    • Чи відчуваєте ви таке почуття, немовби у вас ком в горлі?

    • Чи страждав хто-небудь з ваших батьків захворюваннями щитовидної залози?

    • Чи збільшилася ваша вага за останній час?

    • Чи зменшилася ваша вага за останній час?

    • Чи збільшився ваш апетит?

    • Чи зменшився ваш апетит?

    • Чи не помічали ви, що стали більше та частіше пітніти?

    • Чи мерзнете ви останнім часом, навіть коли тепло?

    • Останнім часом у вас гарячі руки?

    • Останнім часом руки та ноги постійно холодні?

    • Вами часто оволодіває смутне хвилювання?

    • З’явилась сонливість, уповільненість, постійна втомлюваність, чого раніше не було?

    • Часто стала охоплювати незрозуміла дріж?

    • Чи став частішим останнім часом пульс у стані спокою?

    • Ваша шкіра стала більш сухою?

    • Чи став більш об’ємним ваш стул?

    • Чи стали ви страждати від запорів?

Тренер: Якщо, працюючи над тестом, ви дали шість або більше позитивних відповідей, то скоріше всього ви належите до людей, які відчувають дефіцит йоду. Отже, вам варто додати йод до щоденного харчового раціону людини - і певних негативних наслідків йододефіциту вдасться позбутися.

Висновок заняття: Проблема йододефіциту – це надзвичайна проблема, це державна проблема. І подолання цієї проблеми в нашій країні буде сприяти здоров’ю нації, тому потрібно підходити до її вирішення надзвичайно серйозно.

Література

    • Рудакова А.О. Профілактика йододефіцитних захворювань. Методичний посібник для вчителів – Харків: Дитячий Фонд ООН (UNICEF), 2002 .– 50с.
    • Державна програма профілактики йодної недостатності у населення на 2002-2005 роки. Затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 26 вересня 2002 року № 1418.

    • Всеукраїнський науково – методичний журнал. Основи здоров’я та фізична культура, 2006. – 44с.

    • Тронько М.Д. та інші Йододефіцит та моніторинг програм йодної профілактики. Методичні рекомендації – Київ, 2004. – 33с.

    • Воронцова Т.В. , В.С.Пономаренко Основи здоров´я. 5 клас: Посібник для вчителя. – К.: Алатон, 2008. – 81с.