refik.in.ua 1



группа 1


І. Українські дитячі народні ігри

«Панас»

Можуть брати участь хлопчики й дівчатка. За бажанням хтось стає Панасом. Йому зв‘язують очі хустинкою чи рушником, виводять на середину кола і звертаються до нього з такими словами:


  • Панасе, Панасе! На чому стоїш?

  • На камені!

  • Що продаєш?

  • Квас!

  • Лови курей, але не нас!

Панас починає ловити. Кого піймає, той і стає Панасом.

«Ластівка»

Усі учасники стають у два ряди обличчям один до одного. Один лишається між рядами, підходить до когось із ряду, кладе руку на плече за спиною:

  • Ластівко, ластівко, утечеш?

  • Утечу.

  • Хліба напечеш?

  • Напечу.

  • Сама поїси?

  • Поїм.

  • Мені даси?

  • Не дам.

Ластівка тікає, бігаючи навколо тих, хто стоїть між рядами, ловить.

У цю гру може гратися і двоє дітей. Один кладе руки на долоні іншого. Той ляскає по долонях і каже:

«Ластівко! Хлібчик печу!» - «А утечеш?» - «Утечу!» - і тікає, а другий доганяє.


«Пов‘яжи косинку»

З одного боку кімнати стоять стільці. На кожному з них – косинка. На протилежному боці кімнати – 4-5 дітей. За сигналом «Раз, два, три – біжи!» малята біжать до стільців, беруть косинки, пов‘язують їх і сідають на стільці. Виграє той, хто перший пов‘яже косинку і сяде.

«Біжи обережно»

Двом дітям дають у руки ложки, в них кладуть кульки. Завдання – оббігти кругом столу, не впустивши кульки.

«Не впусти»

На голову дитині кладуть мішечок. Вона повинна пройти по мотузці, що лежить на підлозі, не впустивши мішечка.


«Хто швидше зробить»

Діти беруть 2 палички, закріплюють їх горизонтально або вертикально. До них прив‘язують по 10 вузьких стрічок однакової довжини. За сигналом учні зав‘язують банти на 10 стрічках. Хто першим це зробить, той виграє.

«Жмурки з дзвіночком»

Всі встають у коло. Вибирають двох дітей. Одному дають дзвіночок, а другому зав‘язують очі. За сигналом учень з дзвіночком починає бігати, а «жмурка» його доганяє. Якщо він довго не може піймати партнера, обидва стають у коло, а замість них обирають інших.

«Хто швидше»

Кеглі ставлять у два ряди. Двоє учнів стають перед ними. Кожний тримає у правій руці ракетку, на якій лежить волан. За сигналом вони починають бігати між кеглями, тримаючи перед собою ракетки. Перемагає той, хто пробіжить, не впустивши волана.

«Естафета – поїзд»

За сигналом гравці кількох команд, які стоять першими, біжать уліво навколо своєї команди. Повернувшись на місце, беруть з собою наступного. Тепер навколо команди біжать, взявши за поли, по 2 гравці і т.д. Коли перший гравець - машиніст з повним «ешалоном» повертається на місце, він піднімає руку.


ІІ. Ігрові фізичні вправи

«Хто і як рухається»

Діти разом з учителем називають тварин, птахів, комах. Вони рухаються, повзають, стрибають, показуючи, як пересуваються тварини, птахи і комахи. Можна жестами і рухами передавати поведінку якої-небудь тварини, щоб учасники гри відгадали, кого саме показують діти.

«Журавлі і жаби»

Діти діляться на дві групи. Одні - «журавлі» стоять то на одній, то на другій нозі. Інші - «жаби», стрибають. І, звичайно, голосно квакають. За сигналом, стрибаючи на одній нозі, «журавлі» починають ловити «жаб», які втікають у болото (куток кімнати), де можуть врятуватися. За якийсь час діти міняються ролями, і гра продовжується


«М'яч, підстрибни вище»

Покажіть дітям, як потрібно відбивати м'яч від підлоги. Спочатку нехай вони відбивають його до рівня грудей, потім - до голови і вище. Дітей, старших семи років, навчіть кидати м'яч із затяту. Замість м'яча використовуються камінці (на вулиці), паперові саморобки (у приміщенні).

Заохочуйте дітей кидати м'яч якомога далі (до дерева, до дверей) і вище («до сонця»).

«Їжачок розгорнувся і згорнувся»

Лежачи на спині і випроставши руки вгору, дитина щосили витягується. Потім піднімає тулуб догори, нахиляється до колін, обхоплює зігнуті ноги під колінами руками, тобто групується – «їжачок згорнувся». Відпочиваючи між повтореннями, дитина може зробити цю вправу 2-6 разів.


«Султан»

Діти сидять на килимі по-турецьки. Прослідкуйте, щоб зовнішні частини їхніх стоп однаково рівно спиралися на підлогу. Після цього дітям потрібно піднятися, тримаючись за яку-небудь опору (стілець) так, щоб ноги залишалися схрещеними і випростаними. Діти стоять на зовнішніх частинах стоп. Потім вони повільно сідають, рівномірне розподіляючи вагу тулуба на обидві ноги. Ця гра допоможе дітям позбутися плоскостопості.


ІІІ. Дихальні ігрові вправи

«Кулька»

Запропонуйте дітям «надмухати повітряні кульки». Треба широко розвести руки в сторони, глибоко вдихнути та видихнути повітря в уявну кульку, повільно з'єднуючи долоні над рівнем губ та вимовляючи звук «Ф-Ф-Ф». Коли кулька «лопне», плеснути в долоні, витягти губи трубочкою та голосно вимовити звук «ш-ш-ш», складаючи водночас руки на колінах.

(Ця гра допоможе дітям позбутися захворювань дихальних шляхів).

«Гармошка»

У положенні стоячи, тримаючи руки на поясі, розставте злегка ноги в сторони, покладіть руки на пояс і нахиліться вліво. Правий бік розтягується, як гармошка, і відбувається видих. Потім випряміться і зробіть вдих. Після цього нахиліться вправо. Тепер лівий бік розтягнувся, як гармошка. Випряміться і зробіть глибокий видих.


«У Туреччині роблять так…»

Сядьте, схрестивши ноги по-турецьки, покладіть руки на потилицю, розправте груди. Відкиньте голову назад і зробіть глибокий вдих, потім нахиліть верхню частину тіла вперед і зробіть видих.

Покладіть руки на потилицю і нахиліться вправо. Випряміться і зробіть вдих. Потім нахиліться вліво і знову випряміться, зробіть видих


ІV. Ігрові вправи для зміцнення м'язів ніг і живота

Вправа 1

1. В.п. - сидячи, ноги випростати вперед, носки вгору. Не міняючи положення п'ят, кілька разів відірвати коліна від підлоги.

2. В.п. - сидячи, взятися правою рукою за праву ногу і повертати її у гомілковому суглобі до відчуття втоми. Повторити те саме лівою рукою з лівою ногою.

3. В.п. - сидячи, ноги зігнути, упор руками ззаду. Відірвавши носки від підлоги, виконати поперемінні рухи ногами. Підвестися, розслабивши гомілки.

Вправа 2

1. В.п. - стоячи, ліва ступня повністю на підлозі, права спирається лише на носок. Згинаючи праву ногу в коліні, виконати удар по уявному м'ячу. Те саме зробити лівою ногою.

2. Ходьба з імітацією ударів по м'ячу, поперемінно обома ногами.

«Товстий і тонкий»

Станьте на коліна, сядьте на п'яти, випніть живіт і прогніться в попереку. Від цього ви станете набагато товстішими. Потім втягніть живіт і станете пласкими, як дощечки.

«Буква «Г»

Станьте струнко. Однією рукою міцно візьміться за яку-небудь опору, підніміть ногу до горизонтального положення і відтягніть носок. Ногу не викидайте, а піднімайте повільно. Стежте за тим, щоб корпус був випрямлений і не напружений. Спочатку підніміть праву, потім ліву ногу. Скільки разів можна виконувати цю вправу? Стільки, скільки вам це подобається.


  1. Ігрові вправи для зміцнення мускулатури спини


«Як краще?»

Двоє сидять по - турецьки. Один поклав руки на коліна і горбиться; постава в нього погана. Другий - випнув груди колесом і випрямив спину. Хто вам більше подобається: прямий чи сутулий?


«Важкоатлет»

Покладіть одну гантелю (або який-небудь подібний предмет) на плечі й уявіть собі, що вона дуже важка. Спочатку походіть з нею назад - уперед, потім підніміть цей «гігантський тягар» на висоту піднятих рук і знову опустіть на плечі. Ходіть з гордим виглядом, поставою, як атлет після взяття ваги. Стежте за тим, щоб плечі були прямими і щоб «тягар» не впав.

«Як носять воду?»

Раніше, коли на все село була одна криниця, дівчата мали носити воду у відрах, відра висіли з двох боків на коромислах, які носили на плечах. Уявіть собі, що ви несете саме так воду. Ходіть з палицею на плечах, розпрямивши плечі і випрямивши спину. Будьте дуже уважні, не розлийте воду!

«Літак»

Станьте у вихідне положення: ноги разом, руки в сторони на висоту плечей. Руки - крила літака. Тепер «літайте» в різні боки, нахиляючись в праворуч, то ліворуч. «Крила» треба нахиляти в бік повороту.

Під час виконання вправи можна гудіти.

«Збирання фруктів»

Ви перебуваєте у великому фруктовому саду. В ньому, як у каз­ковій країні, можна зірвати плід, який тільки душі заманеться, і з великим задоволенням його з'їсти. Обважнілі від плодів гілки опустилися низько, і ось уже у ваших руках яблука, груші, персики. Складайте їх у кошик, доки він не наповниться.


«Косар»

Ви коли-небудь бачили, як косять траву? Косар злегка нахиляється вперед, махає косою то в один бік, то в інший. Давайте повторимо ці рухи. Розмахуйте косою зліва направо, кожний раз роблячи невеликий крок уперед. Незважаючи на похитування, рухайтеся точно по прямій.



VІ. Комплекс вправ для очей.

1. В.п. – сидячи. Подивитись в далечінь, розслабитись. Потім подивитись у внутрішні кути очей або на кінчик носа і поступово переводити погляд на середину ока.

2 .В.п.- сидячи, стоячи. Швидко, міцно зажмуритись на 3-5 сек. Широко розплющити очі на 3-5сек. Повторити 6-9 раз. Вправа закріплює і розслаблює м’язи, поліпшує кругообіг.

3. Подивившись прямо перед собою протягом 2-3 сек, поставити палець правої руки перед собою на відстані 25-30 см. від очей. Подивитись на кінчик пальця 3-5 сек. Опустити руку. (Повторити 10-12 разів). Вправа знімає втому, поліпшує зорову працездатність на близькій відстані.

4. В.п. – витягнути руки вперед. Дивитись на кінець пальця. Повільно наближати палець, не зводити очей до тих пір, поки палець не почне двоїтися. Повторити 3-6 разів. Вправа полегшує роботу на близькій відстані.

5. В.п. – закрити очі. Масажувати очні яблука через повіки легкими коловими рухами пальців – 1хв. Вправа поліпшує кругообіг, розслаблює м’язи очей.

6. В.п – стоячи. Поставити перед очима палець правої руки на відстані 25-30 см. від очей. Дивитись на кінець пальця двома очима 3-5 сек. Закрити долонею лівої руки око на 3-5 сек. Забрати долоню і дивитись обома очима на кінець пальця 3-5 сек.

Повторити з другою рукою 5-6 разів. Вправа закріплює м’язи очей.

7. В.п. – стоячи, відвести руку в праву сторону, пересовувати палець напівзігнутої руки справа наліво. При нерухомій голові слідкувати поглядом за пальцем. (Повторити наближення руки зліва направо 10-12 разів).

8. В.п. – стоячи. Трьома пальцями кожної руки легенько натиснути на очні яблука через закриті повіки через 2 сек. Зняти пальці з повік. (Повторити 3-4 рази)


Гімнастичні вправи та масаж для поліпшення зору.

В.п.- сісти на стілець, руки покласти на коліна. Розслабитися, всю увагу зосередити на очах. Вправи треба виконувати без напруження. Дихати повільно.


1. 1- підняти очі вгору, 2- дивитися прямо, 3- опустити очі до низу, 4 – дивитися прямо.(8 разів).

2. 1- дивитися на перенісся, 2 – прямо. (повторити 8 разів)

3. 1- дивитися вліво, 2 – прямо, 3 – дивитися вправо, 4 – перед собою. (повторити 8 разів)

4. Колові оберти очима – 4 рази вліво, 4 – вправо.

5. Широко розкрити очі, а потім щільно заплющити. (повторити 5 разів)

Масаж для очей.

Двома пальцями масажуємо лоб, брови, скроні, вилиці під очима, ніс (вказівним пальцем), вухо і поза вухом, шию ззаду (бо значна частина напруження припадає на задню частину шиї біля основи черепа).

Окотренінг


  1. В.п. – сидячи прямо, голова нерухома, працюють тільки очі:

    • Вгору-вниз;

    • Із сторони в сторону;

    • По діагоналі з лівого верхнього кутика у правий і назад;

    • Обвести очима сторони прямокутника;

    • Роздивляємо велику арку чи веселку, зліва направо і справа наліво.

Покліпати віями.

2. 1) Обвести очима сторони квадрата ( Три рази за годинниковою стрілкою і три рази проти годинникової стрілки). Покліпати.

2) Роздивляємося велику арку чи веселку зліва направо і справа наліво. Покліпати.

3) Очима «намотуємо» канат на дерево, що лежить горизонтально й «розмотуємо». Уважно стежимо за пальцем.


Вправи для профілактики порушень зору

  1. «Стрілянина» очима праворуч, ліворуч, униз по 6 разів.

  2. «Намалюйте» очима 6 кіл за годинниковою стрілкою і 6 кіл-проти.

  3. «Напишіть» очима цифри від 0 до 9.

  4. «Напишіть» очима своє ім’я і прізвище.

  5. «Напишіть» очима число, місяць і рік народження.

  6. «Намалюйте» очима пружинки.
  7. «Намалюйте» очима 6 горизонтальних вісімок і 6 вертикальних.


  8. «Намалюйте» очима 6 трикутників за годинниковою стрілкою, потім 6 трикутників-проти.

  9. Замруживши ліве око, правим «напишіть» непарні числа від 1 до 9. Замруживши праве око, лівим напишіть парні числа від 2 до 10.

  10. «Намалюйте» очима пружинку з 12 витків ліворуч і праворуч.

  11. «Намалюйте» очима геометричні фігури (коло, квадрат, трикутник) спочатку за годинниковою стрілкою, потім-проти.

VІІ. Вправи для виправлення порушень постави.

Вправи для виправлення сколіозу

Одним із найбільш поширених порушень постави є право – або лівостороннє викривлення хребта (сколіоз). При сколіозі одне плече підняте, лопатки розміщені асиметрично, одна бокова сторона тулуба випукла, друга – западає, хребці скручуються навколо своєї осі, через що випирають ребра або утворюється горб.


1. В.п. – лежачи на животі, руки вперед. Підняти ліву руку вгору, зробити коловий рух рукою вліво – назад, повернутися у в.п. Те саме виконати правою рукою. Повторити 8-10 разів.

2. В.п. – сидячи на підлозі, руки на поясі, ноги калачиком. Нахил вліво, ліктем торкнутися коліна (видих) і повернутися у в.п. (вдих). Те саме виконати вправо. Повторити 8-10 разів.


Вправи для виправлення лордозу.

Лордозна осанка (лордоз) – значна зігнутість хребта в поясничному відділі, шийний згін зменшений, надмірно видається живіт.


1. В.п. – стійка ноги на ширині плечей на відстані кроку від столу (стільця), кисті рук на краю столу чи спинки стільця, пружні нахили тулуба вперед, коліна не згинати. Дихання довільне. Повторити 8-10 разів. Після нетривалої паузи вправу повторити.

2. В.п. – стійка ноги на ширині плечей, руки за спиною, кисті в замок. Нахил тулуба вперед, руки відвести назад (видих), повернутися у в.п. (вдих). Коліна не згинати. Повторити 8-10 разів.


3. В.п. – сидячи на підлозі, ноги нарізно, руки в сторони. Нахил вліво, торкнутися правою рукою носка лівої ноги (видих), повернутися у в.п. (вдих). Ті самі рухи виконати до правої ноги. Повторити 8-10 разів.

Вправи для виправлення сутулості й кіфозу.

Кіфотична осанка (кіфоз) – крім слабкого розвитку м’язів спостерігаються зміни в зв’язочному апараті хребта і зв’язки розтягнуті й тому природний змін хребта в грудній області значно збільшений.


1. В.п. – основна стійка – ступні ніг паралельно, руки опущені вниз. Підняти руки в сторони, праву ногу назад на носок (вдих), повернутися у в.п. (видих). Ті самі рухи виконати до лівої ноги. Повторити 8-10 разів.

2. В.п. – сидячи на стільці, спина торкається його спинки, руки на поясі. Руки вниз – назад за спинку стільця (видих), повернутися у в.п. (вдих). Повторити 8-10 разів.

3. В.п. – лежачи на спині, руки в сторони. Відвести руки вверх, плеснути в долоні над головою (вдих), повернутися у в.п. Повторити 8-10 разів.

4. В.п – основна стійка. Підняти руки через сторони вгору, торкнутися долонями потилиці (вдих), повернутися у в.п.(видих). Голову не опускати, прогнутися у попереку. Повторити 8-10 разів.

5. В.п. – лежачи на животі, руки вперед. Припідняти голову, руки і ноги вгору, прогнутись у попереку (вдих), повернутися у в.п. (видих). Повторити 8-10 разів.

6. В.п. – стоячи на колінах, упор на долоні, голова опущена. Піднімаючи голову, витягнути вперед руку, прогнути спину (видих), повернутися у в.п. (вдих). Повторити 8-10 разів.

Ходьба з мішечком піску на голові (500 гр), руки в сторони, потім на пояс (до 2 хв.)

Вправи в русі (ходьбі) для профілактики плоскостопості


  1. Ходіння або біг на носочках.

  2. Ходіння або біг на п’ятках.

  3. Ходіння або біг на зовнішньому зводі ступні.


  4. Ходіння або біг з перекатом з п’яточки на носочок.

  5. Ходіння на носочках з високим підняттям стегон.

  6. Ходіння - носки всередину, п’ятки зовні.

  7. Ходіння або біг з перехресною поставою ніг.

  8. Ходіння, присівши на носочках.

  9. Ходіння з розслабленими м’язами ніг.

Комплекс вправ при профілактиці плоскостопості

(корекційна гімнастика )

  1. Розведення і зведення п’яток, не відриваючи носки від підлоги.

  2. Захоплення ступнями предмета і піднімання його.

  3. Ковзання ступнями вперед і назад з допомогою пальців.

  4. Стискування гумового м’яча ступнями.

  5. Збирання пальцями ніг килимка з тканини в складки.

  6. Перекочування з п’ятки на носки і навпаки.

  7. Прокочування гімнастичної палички ступнями.

  8. Напівприсідання і присідання на носках, руки в сторони, вгору.

  9. Ходіння по гімнастичній палиці прямо і босоніж.


Комплекс вправ гімнастики для ніг з профілактики плоскостопості

  1. Дитина катає м’яча вперед-назад, спочатку однією ногою, потім іншою.

  2. Дитина сидить на підлозі, зігнувши ноги. П’яти щільно притиснуті до підлоги і не відриваються від неї протягом всієї вправи. Рухами пальців ноги треба підтягнути під п’яту серветку, на якій лежить кубик. Вправа виконується спочатку однією ногою, потім другою.

  3. Дитина сидить на підлозі з зігнутими колінами. Пальцями ніг дитина збирає різні дрібні предмети, розкидані на підлозі й складає ці предмети з однієї купки в іншу, намагаючись не випустити предмет при цьому. Вправа виконується почергово кожною ногою.

  4. Дитина олівцем, затиснутими пальцями ноги, малює на папері різні фігури, притримуючи папір іншою ногою.

  5. Дитина сидить на підлозі зі зігнутими колінами, п’яти притиснуті до підлоги. Згинаючи пальці ніг, дитина підтягує п’ятку вперед до пальців, потім пальці знову випрямляються(імітація руху гусені)- п’ятка рухається вперед за рахунок згинання і випрямлення пальців ніг до тих пір, поки пальці можуть торкатися підлоги. Вправа виконується двома ногами одночасно.


  6. Дитина сидить на підлозі зі зігнутими колінами, і притискаючи підошви ніг одна до одної, намагається випрямити коліна до тих пір, поки пальці на п’яти ніг можуть бути притиснутими одна до одної, намагається випрямити коліна до тих пір, поки пальці на п’яти ніг можуть бути притиснутими одна до одної.

  7. Дитина сидить на підлозі з випрямленими колінами. Обертає стопи ніг, роблячи кола в повітрі в двох напрямках.

  8. Дитина сидить на підлозі, зігнувши колінами. Підошви ніг поставити на підлогу (відстань між ними 20 см), зігнуті пальці ніг спочатку зближуються, а потім розводяться в різні сторони, при цьому п’яти лишаються на місці. Вправа повторюється декілька раз.

  9. Дитина, сидячи на підлозі зі зігнутими колінами, не торкаючись п’ятами підлоги, рухає стопами вгору і вниз, торкаючись підлоги тільки пальцями. Поступово коліна випрямляються.

  10. Дитина, стоячи на підлозі, розводить і зводить випрямлені ноги, не відриваючи стоп від підлоги.

  11. Ходіння на п’ятках.


Профілактична гімнастика та формування правильної постави

Щоб виробити правильну поставу з профілактичними цілями діти роблять спеціальні вправи, які дуже важливі для розвитку хребта.


  1. Вправи на рівновагу.

  2. Ходьба з предметами на голові.

  3. Вправи для формування м’язового корсета.

Вправи без предмета
  1. Діти стоять біля стіни, торкаючись до неї, приймають правильну поставу. При цьому потилиця, лопатки, сіднички, литки та п’ятки повинні доторкатися стіни(час збільшувати від 20 сек. до 2 хв.).


  2. Діти приймають правильну поставу. Відходять від стіни на 1-2 кроки, зберігаючи правильну поставу.

  3. Приймають правильну поставу біля стіни, роблять 2 кроки вперед, присідають, встають. Знову приймають правильну поставу.

  4. Знову приймають правильну поставу, піднімаються на носки та протримуються 5 сек. Вертаються у вихідне положення.

Вправи з предметом на голові.

  1. Діти приймають правильну поставу у положенні стоячи, кладуть мішечок з піском на голову. Присідають, намагаються не загубити мішечок. Встають у вихідне положення.

  2. Ходять звичайною ходою по залу з мішечком на голові, при цьому зберігають правильність постави.

  3. Діти ходять з мішечком на голові, переступаючи через перепону - мотузку, гімнастичну лаву. Слідкувати, щоб постава не змінювалась.

  4. Приймають правильну поставу з мішечком на голові, у руках м’яч. Кидають м’яч, ловлять, зберігають правильну поставу.

  5. Правильна постава з мішечком на голові та одночасно виконувати різні рухи – напівприсядки, високо піднімаючи ноги і т.д.


Вправи для формування м’язового корсету.

1. В.п. – сидячи на колінах.

1-2 –округлять спину, опускають голову вниз

3-4- прогинаються, голову назад.

2. В.п. – сидячи на колінах

1-4 – згинають руки, почергово доторкаються грудьми, животом, стегнами, поступово проповзають вперед в положенні упор лежачі.

5-8 – прогинаються в попереку, потім поступово округлять спину, вертаються у в.п.

3. В.п. – лежачи на спині, руки за головою. Сідають, ноги прямі, лікті у різні боки, спина пряма. Знову лягають.

4. В.п. – лежачи на спині. Піднімають спину, прогинаються, руки назад-прямі, або захвачують ноги і покачуються.

5. В.п. – лежачи на спині. Почергово розгинають і згинають ноги, обмальовують круг ногами.


6. В.п. – лежачи на животі, руки витягнуті вперед. Піднімають спину. Руки і спина вгору, пригинаються декілька секунд, вертаються у вихідне положення та розслаблюються.

7. В.п. – лежачи на спині. Витягують ноги вперед, почергово згинають та розгинають руки вперед.

VІІІ. Масаж рук

1. Енергійно розтерти долоні.

2. Лагідно, круговими рухами потерти зовнішню сторону кисті рук, перейти на передпліччя, плечі.

3. Почергово натискати на фаланги пальців, починаючи від їх основи до кінчиків пальців, натискати до болю на нігті.

4. Покрутити кожний палець два-три рази в одну сторону, потім у другу.

5. Притиснути почергово кінчики пальців до їх основи в середину долоні.

6. Притиснути почергово пальці до їхньої долоні.

7. Почергово прогнути пальці до зовнішньої сторони долоні.

8. Промасажувати руки до плечей, застосовуючи розтирання, розгладжування, м’які прощупування коловими рухами пальців.

Пляшковий масаж - масаж за допомогою пляшок різного розміру.

Щіточковий масаж - за допомогою щіточки розтирають шкіру ніг, ступні, руки до легкого почервоніння. Такий масаж покращує кровообіг дитини та роботу внутрішніх органів.


ІX. Розвиток дрібної моторики рук - вправи пальчикової гімнастики


  • набори пористих губок, кільця-еспандери ( для тренування мускулатури ).

  • маленькі дзиґи ( розкручування вправо-вліво), правою чи лівою рукою або й обома.

  • кольорові клубочки ниток для перемотування «Хто швидше».

  • набір кольорових мотузок, шнурів для зав’язування і розв’язування вузлів, для викладання візерунків та сюжетних картин.
  • набір м’яких паличок, як для візерунків, так і для виховання моторної швидкості, координування рухів правої-лівої руки.


  • «горіховий масаж» - 2 волоських горіхи качають не менше 3 хвилин.

Масаж пальців

  1. Регулярний масаж великого пальця підвищує функціональну діяльність головного мозку.

  2. Вказівний палець-відповідає за роботу та діяльність шлунку.

  3. Середній палець – діяльність кишечника.

  4. Безіменний - нормалізує функцію печінки.

  5. Мізинний палець - стимулює роботу серця.


Х. Вправи для розвитку слуху й зору

  1. Схрестіть руки на грудях. Помасажуйте спину вздовж ключиці з плавним переходом на плечі. Схрестіть руки за головою, стискаючи пальці. Натисніть на плечі. Відпочиньте в цьому положенні.

  2. Підніміться, відведіть руки в сторони долонями догори та уявіть, що в кожній руці лежить м’яч. Нахиліть підборіддя до грудей. Вдихніть, трохи нахиліться вперед, долоні донизу, голову в початкове положення. Повторіть в іншу сторону.

  3. Спрямуйте погляд в одну точку на рівні очей, що знаходиться на відстані метра. Схрестіть руки на грудях, упираючись пальцями в дельтоподібні м’язи. Глибоко вдихніть. Дивлячись у точку, кивніть головою.

  4. Руки розслабте, відведіть у сторони. Уявіть, що з плеча однієї руки росте пензель. Подивіться на плече і намалюйте цим пензлем усе, що бачите, плавними подовженими мазками, керуючи плечем.

  5. Сядьте зручно, ноги розставте, розслабте коліна. Обійміть руками голову, торкаючись правою рукою лівого вуха і навпаки. Пальцями висувайте потилицю вперед. Закрийте очі й покладіть голову на руки. Розгойдуючись з боку в бік, глибоко дихайте. Відчуйте, що ваше тіло - це опора.

  6. Глибоко дихайте, дивіться вдалину. Носом «малюйте» горизонтальні, вертикальні та діагональні вісімки навколо предмета, на який дивитеся. Проробіть вправу з декількома предметами.


ХІ. Дихальна гімнастика

Нижнє дихання


Діти кладуть на живіт сплетені пальці рук. Глибоко вдихають, водночас випинають живіт і, відіпнувши живіт, відштовхують ним руки у момент опускання діафрагми. Грудна клітка лишається нерухомою. Втягують живіт і, водночас надавлюючи на нього сплетеними пальцями рук, роблять тривалий видих, ніби «дмухаючи на гарячий чай». У такий спосіб працює нижня частина легень і піднімається діафрагма.

Середнє дихання

Діти кладуть сплетені пальці на живіт, а лікті притискують до боків. Вдихаючи, розгортають лікті в сторони, не відриваючи долонь від живота. Плечі при цьому злегка розвертаються, а лопатки зближуються. Живіт при «середньому диханні» лишається нерухомим. Дуже важливо, щоб грудна клітка не випиналась вперед, а тільки розширювалася в сторони.

Верхнє дихання

Пальці рук діти кладуть на плечі біля ключиць, лікті опускають. Під час видиху лікті піднімаються дугами назовні і вгору разом із плечима. Повітря заповнює верхівки легень, чого не відбувається при звичайному неглибокому диханні. Видих діти роблять ротом – «подмухати на гарячий чай».

Гармонійне повне дихання

Гармонійне дихання складається з нижнього, середнього та верхнього дихання. Вдих і видих при цьому плавний, без затримок.


Ритмічне дихання

Кроки рівномірні, м’язи обличчя та руки дітей розслаблені. Спочатку роблять вдих на один крок, а видих на другий. Потім вдих на два кроки і видих на два наступні. Дихають рівномірно, спокійно.

Очищувальне дихання

Діти стають прямо, ноги ставлять на ширину плечей. Піднімаючи витягнуті руки назовні і вгору, роблять глибокий вдих. Затримують дихання, потім розслабляють м’язи і роблять енергійний видих, водночас нахиляють уперед та опускають руки долу. Потім повільно випростуються й відпочивають на 2-3 вдихи – видихи.

Таке дихання має охоплювати весь об’єм легень, стимулює відторгнення слизу, який накопичується у дихальних шляхах під час нежиті, бронхіту, запалення легень.


Контрастне дихання

Як правило, згинання тулуба діти супроводжують видихом, а випрямлення – вдихом. У такій самій послідовності виконують дихання і під час піднімання та опускання рук. Але роблять і навпаки – піднімають руки на видиху та опускають на вдиху. В такий спосіб відбувається «підкачування» грудної клітки так зване «контрастне дихання» Воно сприяє поліпшенню настрою, знаттю втоми, сприятливо впливає на газообмін, загальний тік крові та лімфи, включаючи найдрібніші судини. Контрастне дихання також додаткове тренувальне навантаження на дрібні міжреберні м’язи, у тому числі на діафрагму, яку називають «другим серцем», що надзвичайно корисно для зміцнення здоров’я дитини.

Музичне дихання

Зняття втоми та оздоровлення дітей здійснювати за допомогою музичного дихання, яке виникає під час приспівування певних звуків. Проспівування довгого звука «о-о-о» оздоровлює серце, печінку, шлунок, діє на вегетативні центри. Проспівування звука «а-а-а» посилює діяльність щитовидної залози, зору, слуху, промовляння «оо-уу-мм» посилює позитивні вібрації мозку, комплексно оздоровлює всі внутрішні органи і функціонування системи. Дуже ефективною вправою є також проспівування музичних гам від «до» до «сі» сім разів поспіль.


Комплекс дихальних вправ


  1. Легкий біг на місці спочатку з однією затиснутою ніздрею(1 – 2 хв.), потім другою. Перейти на ходьбу. Відпочити стоячи протягом 1 – 2 хв. Ця вправа стимулює дихання під час невеликого навантаження.

  2. В.п. – лягти на спину. На 1 – 2 зігнути праву ногу в коліні, підтягнувши її рукою до живота, водночас затиснути ліву ніздрю – вдих через праву ніздрю. На 3 – 4 повернутися у в.п. - видих. Виконати те саме з лівою ногою, затискаючи праву ніздрю.(повторити 8 – 10 разів)
  3. В.п. – сісти на стілець, тримаючись руками за сидіння. На 1 – 2 підняти ноги до живота під кутом 45 º - видих. На 3 – 4 затримати дихання, на 5 – 6 повернутися у в.п. – видих. Відпочити 1 – 2 хв. і повторити вправу ще 2 – 3 рази.


  4. Стати прямо, руки покласти на живіт, відкрити широко рот і зробити 30 – 40 активних і коротких вдихів – видихів. Має відбуватись швидке скорочення - розслаблення м’язів живота.

Комплекс дихальних вправ рекомендується для дітей схильних до простудних захворювань.


ХІІ. Орієнтовні комплекси фізкультпауз для учнів

1-4 класів

Комплекс №1

1. В.п.- основна стійка. 1- руки вгору- назовні, праву ногу назад на носок,потягнутись(вдих); 2-в.п.(видих); 3- те саме, підставляючи назад ліву ногу (вдих);4- в.п. (видих). Виконати 6-8 разів у середньому темпі,потягуючись, дивитись на руки.


2. В.п.- стійка ноги нарізно, руки до плечей. 1-4- колові рухи зігнутими руками вперед; 5-8- те саме назад. Виконати 4-6 разів у кожний бік, дихати рівномірно.


3. В.п.- стійка ноги нарізно, руки на пояс. 1- нахил уліво (видих); 2- в.п.(вдих); 3- нахил управо(видих);4- в.п.(вдих).Виконати 4-6 разів у кожний бік,дивитись убік нахилу.


4. В.п.- стійка ноги нарізно,руки на пояс.1- присід на всій ступі,руки вперед (видих); 2- в.п.(вдих).Виконати 6-8 разів у середньому темпі,руки тримати долонями всередину.


5. В.п.- основна стійка.Колові рухи головою вліво і вправо. Виконати 4-6 разів у кожний бік.


6. В.п.- основна стійка, руки в сторони. 1- стрибок ноги нарізно, сплеск руками над головою;2- стрибок ноги разом, руки в сторони; 3-4 – те саме. Виконати до 30 стрибків і перейти на ходьбу на місці. Стрибати на носках,дихати рівномірно.


Комплекс №2

1. В.п.- основна стійка.1-2- руки вгору, прогнутися (вдих);3-4-в.п.(видих). Виконати 6-8 разів у повільному темпі. Прогинаючись дивитись на руки.


2. В.п.- стійка ноги нарізно, руки до плечей. 1- поворот управо; 2- в.п.; 3- поворот уліво; 4- в.п. Виконати4-6 разів у кожний бік, дихати рівномірно,без затримки.


3. В.п.- стійка ноги нарізно. 1-2- присід на всій ступні, руки вперед (видих)

3-4 в.п.(видих). Виконати 6-8 разів у повільному темпі.


4. В.п.- руки до плечей, лікті в сторони. 1-4- колові рухи руками вперед; 5-8- колові рухи руками назад. Повторити 6-8 разів.

5. В.п.- стійка ноги нарізно, руки в сторони. 1-2-3- пружинисті нахили вперед (видих); 4- в.п.(вдих). Виконати 6-8 разів у середньому темпі. Нахиляючись уперед, дістати руками носки ніг.


6. В.п.- основна стійка. Ходьба з високим підніманням стегна. Виконати до 80 кроків у середньому темпі з енергійним змахом рук. Дихання рівномірне.


Комплекс №3

1. В.п. – сидячи за партою. 1- встати, руки вперед; 2-3- пружинисті прогинання назад, руки вгору; 4- в.п. Виконати 6-8 разів у середньому темпі. Дихання довільне.


2. В.п.- стоячи біля парти, руки на поясі.1-7- перекати з п”яток на носки; 8- руки вперед; 9-10- потряхування кистями; 11-12 – в.п. Виконати 6-8 разів у середньому темпі. Дихання довільне.


3. В.п.- стоячи біля парти,ноги нарізно, руки на пояс. 1- нахил тулуба вліво, праву руку вгору над головою(видих); 2-в.п. (вдих); 3- нахил тулуба вправо, ліву руку над головою(видих); 4- в.п.(вдих). Виконати 4-6 разів у кожний бік. Нахилятись у боковій площині, дивитись убік нахилу.


4. В.п.- стоячи біля парти,ноги нарізно, руки вперед. 1-4 плескання в долоні; 5- руки на пояс; 6- нахил голови вправо; 7- нахил голови вліво; 8- підвестись на носки; 9- присід на носках; 10- в.п. Повторити 6-8 разів у середньому темпі. Дихання довільне.


Комплекс №4

1. В.п.- руки нарізно, руки перед грудьми, пальці зчеплені. 1-2- руки вгору, прогнутися(вдих); 3-4- в.п.(видих). Виконати 6-8 разів у повільному темпі. Прогинаючись, дивитись на руки.

2. В.п.- ноги нарізно, руки в сторони. 1- нахил уліво, руки вгору (видих);2- в.п.(вдих); 3- нахил управо, руки вгору (видих); 4-в.п.(вдих). Виконати 6-8 разів у кожний бік. Нахилятись у боковій площині, руки не згинати.



3. В.п.- основна стійка. 1- руки до плечей; 2- руки вгору; 3- руки до плечей; 4-в.п. Виконати 6-8 разів, з силою стискуючи пальці в кулаки в положенні рук біля плечей і розводячи їх в сторони в положенні рук вгорі. Дихання рівномірне.


4. В.п.-стійка ноги нарізно, руки вгору, пальці зчеплені. 1-2-3- пружинисті присідання на всій ступні; 4- в.п. Виконати 6-8 разів у середньому темпі. Дихання довільне.


5. В.п.- основна стійка. 1- крок лівою вперед, руки на пояс; 2- приставити праву до лівої, руки в сторони; 3- крок лівою назад руки на пояс; 4- приставити праву до лівої, руки вниз; 5-8 – те саме кроком правої ноги. Виконати 4-6 разів, починаючи з кожної ноги. Дихання довільне.


6. В.п.- основна стійка. 1- стрибок ноги нарізно, руки за голову; 2- стрибок ноги разом, руки вниз; 3-4- те саме. Виконати до 40 стрибків і перейти на ходьбу на місці. Дихання довільне, без затримок.


Комплекс №5

1. В.п.- основна стійка, руки за голову. 1-2-руки вгору, піднятись на носки(вдих); 3-4 – в.п.(видих).Повторити 6-8 разів у повільному темпі. Піднімаючи руки вгору, дивитись на них.


2. В.п.-стійка ноги нарізно, руки на пояс. 1-2-3- нахил тулуба вліво, праву руку за голову(видих); 4-в.п.-(вдих); 5-8- те саме в інший бік. Виконати 4-6 разів у кожний бік.


3. В.п.- основна стійка. 1-присід, руки вперед; 2-в.п.; 3- присід- руки в сторони; 4- в.п. Виконати 6-8 разів у середньому темпі. Присідати на носках, тулуб тримати вертикально, дихати довільно.


4. В.п.-стійка ноги нарізно, руки до плечей. 1- поворот тулуба вліво,руки в

сторони(видих); 2-в.п.-(вдих);3-4- те саме в другий бік. Виконати 4-6 разів у кожний бік, з місця під час виконання вправи не сходити.

5. В.п.-стійка ноги нарізно, руки на пояс. 1- зігнути ліву ногу, руки вперед (видих); 2 - в.п.(вдих); 3-4 - те саме з другої ноги. Виконати 6-8 разів у середньому темпі.



6. В.п.- руки на пояс. 1 - стрибок ноги нарізно; 2 - стрибок ноги разом. Виконати до 40 стрибків і перейти на ходьбу на місці. Дихання довільне.


Комплекс №6

1. В.п. – сидячи за партою, голова опущена, руки за головою, пальці зчеплені. 1-2- піднімаючи голову, лікті в сторону, прогнутися (вдих); 3-4 – в.п.(видих).

Виконати 6-8 разів у повільному темпі. Прогинаючись, намагатись звести лопатки.


2. В.п. – сидячи за партою, руки вгору. 1-2- пружинисті нахили вперед, руками торкнутись носків (видих); 3-4 – в.п.(вдих). Виконати 6-8 разів у повільному темпі. Нахиляючись, ноги не згинати.


3. В.п. – сидячи за партою, ноги нарізно, руки на пояс. 1- нахил управо (видих); 2-в.п.(вдих); 3-4- те саме в другий бік. Виконати 4-6 разів у кожний бік.


4. В.п.- сидячи за партою, руки на парті. 1- встати; 2- руки в сторони; 3- руки вперед; 4-в.п. Виконати 6-8 разів у середньому темпі.

Дихання довільне.


5. В.п.- сидячи за партою. 1-4- колові рухи головою вліво; 5-8- те саме вправо. Дихання довільне.


ХІІІ. Рухливі вправи та ігри з навчальним навантаженням


1. Вправа «Весела хустинка» (або. залежно від атрибуту «Чарівна сніжинка», «Жовтий листочок» тощо).

Педагог підкидає вгору хустину. Поки вона падає, діти плескають у долоні (або б'ють долоньками по колінах злегка зігнутих ніг). Як тільки вона торкнеться килима, всі завмирають. Педагог, торкаючись кожної дитини по черзі, «оживлює» її, і пропонує виконати завдання.

Завдання: А. Назвати звуки, позначені кружечком [о] (голосні), однією рискою [—] (тверді приголосні) чи двома рисками [=] (м'які приголосні).

Б. Пригадати і назвати слова, які починаються зі звука, позначеного [о], [—1 або [=].

2. Вправа «Змійка» (або «Сніговиця» чи «Пустотливий вітрець»).

Діти стоять шеренгою одне за одним. Обличчям до них стоїть педагог з м'ячем (сніжкою, гілочкою штучних квітів) у руках. Передаючи м'яч першій у шерензі дитині, він пропонує виконати завдання.


Завдання: А. Назвати односкладове слово (пригадати дзвінку приголосну...) і, повернувшись назад усім тулубом, передати м'яч наступному в шерензі. Б. Назвати односкладове слово (або пригадати м'яку приголосну...), але м'яч передати, повернувшись у бік, протилежний тому. звідки його отримав.

3. Вправа «Веселі рукавички» (або "Тяпки-лянки", якщо педагог не надягає рукавички).

Педагог надягає на руки стилізовані рукавички, на кожній з яких написано по літері. Діти по черзі підбігають до педагога, вдаряють правою рукою по одній з рукавичок і називають при цьому слово зі складом, в якому є відповідна літера.

4. Вправа «Сонячні промінчики».

Після слів педагога: "Станьте, хто де хоче!", — діти вільно розташовуються в ігровому просторі, кружляючи з піднятими вгору руками («мерехтять», наче сонячні промінчики). Потім завмирають і після «оживлення» по черзі виконують завдання.

Завдання: А. Пригадати назви меблів, що мають два склади [шафа, диван, стілець, крісло...). Б. Пригадати назви видів транспорту з трьох складів (тролейбус, автобус, мотоцикл,..), В. Пригадати назви тварин з одного складу (кит, кіт. лев, рись, морж...)

5. Гра "Гопачок".

Педагог називає звуки. Діти повинні тупнути ногою, почувши голосний звук, і присісти, тримаючи руки па поясі, почувши приголосний заук. Той, хто помилився, вибуває з гри. Діти, які виконали усі завдання правильно, вважаються переможцями.

6 . Вправа «Зайченята» (або «Стрибунці»). Перший варіант. Діти стають шеренгою. Педагог, звертаючись по черзі до кожного малюка, називає слова. Дитина має прострибати на двох ногах (неначе зайчик) на місці або вперед стільки разів, скільки складів у запропонованому слові.

Другий варіант. Дитина стрибає під звуки маракаса, куди захоче. Як тільки звуки музики стихнуть, вона зупиняється, піднімає з підлоги вирізане з картону контурне зображення «морквинки», виймає вкладену в кишеньку на «морквинці» картку з літерою (позначкою звука, словом тощо), розглядає її та виконує завдання педагога.


7. Вправа «Веселі равлики».

Діти стають у шеренгу пліч-о-пліч. Педагог, звертаючись по черзі до кожної дитини, пропонує зробити вперед стільки маленьких кроків (приставляючи ступню до ступні), скільки складів вона почує у запропонованому слові. Зробивши цих кілька кроків, вона лишається на новому місці.

8. Вправа «Святкова гірлянда» (або «Чарівна брама», «Чарівні ворітця»).

Діти стають у шеренгу одне за одним. Попереду шеренги стає педагог, тримаючи за руку одну дитину. Піднявши руки вгору, вони утворюють «ворітця». Вчитель пропонує малятам, підбігаючи по черзі до воріт, виконувати завдання, а потім пробігати крізь ворітця й ставати у кінці шеренги.

Завдання:

А. Де стоїть звук [ш] ([ж], [р]...) у слові — на початку, в середині чи в кінці? Слова: шахи, душ, кошик, рушник, шафа, куліш, пшоно...

Б. Визначити в слові останній звук. Слова: сом, суп, мак, зуб, дід, кіт, удав, ніж, душ, пиріг, горіх, віз, узвар, пенал...

8. Повторити правильно складне слово: шахіст, машиніст, штепсель, пастушок, соняшник, страшно.,.

9. Гра «Крок уперед, крок назад...»

Діти стають у шеренгу. Педагог називає слова. Малята повинні зробити крок уперед, почувши звук [р] і крок назад, почувши звук [л] ([ш]. [с] тощо): паркан, липа, колесо, цукор, веселка, хмара, ранок, килим, гроно, димар, снігур... Той, хто помилиться, вибуває з гри. Малята, які все виконають правильно, стають переможцями.

10. Вправа «Віночок» (або «Ялинкове намисто», «Горобине намисто» чи «Новорічний танок»).

Діти ідуть по колу, співаючи: «Хоровод повели, та призи здобули...» Усередині кола розкладено «призи» — великі контурні зображення іграшок, предметів з картону (діти зможуть Їх розфарбувати під час самостійної художньої діяльності).

Завдання: Педагог (або ведучий) вигукує: "Хоровод, зупинись, той, у кого в імені... А.— три склади. Б... — два склади. В... — один склад, навколо себе обернись! Молодці! Тепер вибирайте собі призи!.


11. Вправа "Срібні дзвони".

Діти стають у коло. Педагог називає слова і пропонує передавати одне одному «срібний» дзвіночок, продзвенівши ним стільки разів, скільки складів у запропонованому слові. Слова: дзвін, шерхіт, горобина, барабан, ніч, день, сорока, валіза, діти...

12. Вправа "Ґави".

Педагог звертається до малят: Діти, станьте на майданчику, хто де хоче. Уявіть собі, що ви ґави: поки звучить музика (звуки маракаса), ви походжаєте, високо піднімаючи ноги, тримаючи руки трохи витягнутими назад, неначе крила. Але щойно музика змовкне, ви маєте завмерти. А потім кожний по черзі виконуватиме моє завдання...

Завдання:

А. Назвати у слові перший звук. Слова: Аня, учень, ірис, обруч, йод, миша, нитки,школа, жук, вишні, лапи, ґудзик, рак, чайка, щиглик..,

Б. Сказати, де в слові — на початку, в середині чи в кінці — знаходиться звук {а), {у},(м]. [н], [о] ? Слова: сад. аґрус, капці, мова, буквар, весна, айстри, рука, апельсин, мак...

13. Вправа "Журавель та жабки".

Після слів педагога: «Станьте, хто де хоче», діти вільно розміщуються в кімнаті. Педагог — «журавель», діти — «жабки». Поки журавель походжає, жабки стрибають і кумкають. Коли ж він зупиниться, взявши руки в боки, жабки завмирають, а потім по черзі виконують завдання педагога.

Завдання:

А. Сказати навпаки: веселий (сумний), чорний (білий), холодний (гарячий), добрий (поганий), молодий (старий), високий (низький) тощо.

В. Відповісти на запитання: «Чим Їдять? (Ложкою). Копають? (Лопатою). Шиють? Рубають? Підмітають? Ріжуть? Косять? Пишуть? Малюють? В'яжуть? Прасують? Причісують?»

14. Вправа «Довга лоза» (або «Чехарда»).

Діти стають у дві шеренги. Ті, що стоять у першій, присідають, а діти з другої шеренги виконують по черзі завдання педагога та перестрибують чере.з дітей з першої шеренги(після чого ті піднімаються, щоб не перебувати довго в незручній позі). Коли всі з другої шеренги виконають завдання і перейдуть у першу, наступає черга виконувати завдання дітей, що опинилися позаду.


Завдання:

А. Дібрати до запропонованого слова ознаку, наприклад; книга — цікава. Слова: зима, літо, олівець, груша, діти, яблука, руки тощо.

Б. Дібрати до запропонованого слова дію. Наприклад: заєць — стрибає. Слова: кіт, рибка, пташка, машина, чайник, олівець, лампа тощо.

В. Назвати слово з апострофом.

15. Вправа «Пташиний базар».

Педагог пропонує дітям уявити, що вони — птахи, і вигукує: «Полетіли птахи в синє небо!» Вихователь разом з малятами змахують руками, імітуючи рухи крил. Потім він каже: «Присіли птахи відпочивати... (Усі присідають). Відпочивають — та цікаві завдання виконують...» Педагог пропонує кожному по черзі завдання.

Завдання:

А. Повторити пари слів; шах – жах, шапка — жабка, миша — межа, каша — кажан, шум — жук, вантаж — лаваш, жолоб—шолом, пишу—ходжу,

наша—вежа тощо.

В. Повторити пари слів: суп — шум, сани — шахи, сума — шуба, миска - мишка, сопіти — шипіти, каска -кашка, каса — каша, ватра — аркуш, куліш - крокус, аґрус —тиміш, фікус — суміш тощо.

16. Гра «Розірви ланцюжок».

Діти стають у шеренги, одна навпроти другої, тримаючись за руки. Гравці мають по черзі виконати завдання педагога, а потім побігти та розірвати в будь-якому місці «ланцюг» другої команди, а після цього забрати до своєї команди одною з гравців команди-суперника. Якщо ж дитина не змогла виконати завдання або «розірвати» шеренгу другої команди, вона має лишитися в тій команді. Виграє та команда, в якій виявиться більше дітей.

17. Вправа «Морські хвилі».

Діти стають у шеренгу, тримаючись за руки. Педагог пропонує показати, як піднімаються та опускаються морські хвилі (діти по черзі піднімають та опускають руки, повільно просуваючись уперед), і промовляє: «Покотилися морські хвилі, покотилися...» За командою педагога діти завмирають та по черзі виконують його завдання.

Завдання;


А.Пригадати і назвати м'які приголосні. Б. Назвати тверді приголосні. В. Назвати слова, в яких наголос падає на перший (другий, останній) склад.

18. Вправа «Дружні долоньки».

Діти шикуються у шеренгу одне за одним. Педагог стає до них обличчям і простягає перед собою руки долонями вгору. Вихователь називає якийсь з вивчених дітьми звуків (або певне слово). Дитина пригадує та називає слово з цим звуком (або плескає в долоні стільки разів, скільки складів у запропонованому слові, водночас їх промовляючи), після чого вдаряє своїми долоньками по долонях педагога та перебігає в кінець шеренги.


Література


  1. Борисенко А.Ф. Руховий режим учнів початкових класів/ К.: Радянська школа. – 1989р.

  2. Ващенко О.М., Люріна Т.І., Романенко Л.В. Фізкультхвилинки в початкових класах: Навчально-методичний посібник. – К. : навчальна книга, 2002

  3. Дубогай О.Д., Панчелов Б.П. Інтеграція пізнавальної і рухової діяльності в системі навчання та виховання школярів. – К.: Оріяни, 2001

  4. Литвин Я.С. Сюжетні ігри та імітаційні вправи для дітей. – К.: Здоров’я, 1980

  5. Ващенко О.М., Романенко Л.В. Організація і методика проведення «годин здоров’я» в режимі навчального дня молодшого школяра: Навчально-методичний кабінет. – К.: Навчальна книга, 2002

  6. Лапаєнко С. Виховуємо дітей здоровими// Початкова школа. – 2000. - №5. – с.32

  7. Будна Н.О. Уроки з основ здоров’я, Тернопіль, 2003р