refik.in.ua 1
ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ


КРИТЕРІЇ КУЛЬТУРИ МОВЛЕННЯ (правильність, точність, логічність, доречність)
Вправа 1. Які огріхи є у поданих реченнях?

1. Перше питання було висвітлене більш глибше і тому відповідь визнана більш кращою. 2. Міністерство освіти мало менш об'єктивніший підхід до середніх шкіл, ніж до інших навчальних закладів. 3. У мене в серці —-найпрекрасніші спогади про день 9 Травня. 4. Новозбудована споруда гарніша всіх на цій площі. 5. Самий дорогий спогад для мене — це прощання з батьком. 6. На мою думку, цей ряд є більш антонімічним. 7. Жінка чекала більш конкретнішої відповіді на своє питання. 8. Ha мою думку, найпрекрасніші твори належать перу Тараса Григоровича.
Вправа 2. Запишіть словосполучення у формі кличного відмінка.

Друг Ілля Васильович, бабуся Софія, пан Арнольд, учитель Марко Зиновійович, добродій Євгеній, подруга Любов, товариш Григорій Хомич, секретар Надія Вікторівна, господиня Євгенія, директор Георгій Трохимович.
Вправа 3. Утворіть іменники на позначення осіб чоловічої та жіночої статі.

Варшава, Переяслав, Литва, Кривий Ріг, Івано-Франківськ, Чернігів, Тернопіль, Прилуки, Суми.
Вправа 4. Від поданих іменників утворіть прикметники.

Зап’ястя, виїзд, контраст, казах, птах, парламент, Франкфрут-на-Майні, Біла Церква, П’ятихатки, Ла-Манш, Санкт-Петербург, Івано-Франківськ, Полісся, Гостролуччя, Алма-Ата, Чистоводне, Гаага, свекруха, Одарка, Софія, Мелашка, Валерій, Денис, Жанна, Микола.

Вправа 5. Визначте тлумачення слів.

Професійний— професіональний, поверхневий— поверховий, барва— фарба, вдача— удача, видатний — відомий, виняток— виключення, дійовий — діяльний, допускати— припус­кати, задача— завдання, запитання-— питання, засвоювати— освоювати, збірка — збірник — зібрання

Вправа 6. Знайдіть тавтологію і плеоназми. Поясність, чим мотивується їхнє вико­ристання у творах майстрів слова.

А наші, кажуть, ремонтники ремонтували квартиру і такого наремонтували, такого настругали... (О. Ковінька). 3. Я б навіть згодилася погодитися, що ви й справді працюєте кочегаром (В. Шев­чук). Сигналізували про головині «подвиги» колгоспники районному про­куророві, але прокурор «одсигналізував» їхні сигнали назад до голови, а го­лова почав сигналістів «сигналізувати». — Я вас,— каже,— так одсигналю, що душа ваша моїх сигналів перелякається та парою з вас і піде (О. Вишня). Батько, Риженко-старший, обіймав посаду, але не був ординарним посадо­вцем (Є. Кононенко). Тьохнув соловей за гаєм, Впала на подвір'я зірка. Хай луна-луна лунає: Молодятам гірко! (В. Крищенко). Хай буде все небачене побачено. Хай буде все пробачене пробачено. Єдине, що від нас іще зале­жить,— принаймі вік прожити як належить (Л. Костенко). Номінантами літературного конкурсу «Висота» за повість «Карта» про наше нефантастич-не сьогодення стали відомі у світі письменники-фантасти Марина і Сергій Дяченки.

Вправа 7. Проаналізуйте мову героїв творів відомих українських письменників.

Кіт— домашня звірина. Основна професія кота— ло­вити мишей. Це з теорії... З енциклопедії... З хатньої практики друге: по «совмєщєнію» професій кіт ловить сало, жарену печінку, пиріжки, вареники... А якщо на близькій дистанції висить ковбаса, і ковбасу не минає — підгрібає... У товстеньких, кремезненьких коти живуть на пільгових умовах. Без пропис­ки на м'якому дивані і днюють, і ночують (О. Ковінька). У школі шум, гам, покликали тата. А татусь по телефону передав резолюцію матусі: «Виясни!» Мій батько до оцінки по поведінці підходив адміністративно й об'єктивно. Здіймав ременяку і давав мені нюхати. Ще й грізно гримав:— Не той кінець нюхаєш! До оцього кінчика тули носа. (О. Ковінька). якщо завтра до Музею живого письменника завітає по­датковий інспектор— щоб зустрітися з письменником— на предмет подат­ків?.. А він, звичайно, завітає (В. Дрозд).

Вправа 8. Поясніть, в яких формах можна відповісти на запитання «Котра година?», якщо годинник показує:

10.25; 8.35; 21.30; 8.45; 22.50; 14.05.