refik.in.ua 1

Перш за все хочеться пояснити, що це лише проект, концепт тих системних та радикальних змін і реформ котрі планую зробити, концепт відкритий для критики, корекції та спільного доопрацювання. метою даних реформ є побудова правової держави ,громадянського суспільства, і як наслідок заможної держави з власне мінімальними функціями держави(перетворення "держави" з апарату примусу і обмеження на "сервісну компанію" з якісного, швидкого та доступного задоволення потреб "споживачів" - громадян) в котрій кожен індивідуум зможе реалізувати себе і самостійно забезпечити свої потреби.


тут і надалі йдеться про кроки та рішення що має реалізувати Перехідний Уряд, прописані в новій конституції в рамках Другої Республіки(вважаю, що дане звернення до французьких традицій є актуальним, адже та держава яку ми будуватимемо буде зовсім іншим «створінням» що по своїй сутті кардинально відрізнятиметься від теперішньої України, тобто Першої Республіки) і котрі залишаться чинними і по закінченню 5 річного терміну ПУ(надалі використовуватиму це скорочення для перехідного уряду)

Роль перехідного уряду полягає у здійсненні швидких та радикальних реформ. Концентрація влади і певне обмеження політичних свобод громадян мають бути засобом, а не метою. За 5 років проводяться загальні вибори до парламенту, з двома обмеженнями – для чиновників «Першої Республіки» та провідної ланки керманичів перехідного уряду. По закінченню 5 річного перехідного періоду Україна стає парламентською республікою з широкими повноваженнями місцевих рад(інститут регіональних адміністрацій, як і президенства – ліквідовано; унітарною – АРК – ліквідовано), новою конституцією(створеною і прийнятою ще перехідним урядом), мінімальним державним апаратом та незалежною приватною судовою системою(третейські суди – більш детально далі).
Основні зміни та реформи ПУ мають бути здійснені у наступному руслі:
Люстрація. Дерегуляція. Лібералізація.

Отже, необхідно:


  1. Люстрація

вести мораторій на право будь-якого чиновника, що обіймав будь-яку державну посаду протягом останніх 10 років обіймати будь-яку державну посаду протягом наступних 10 років(можливі лише певні, дуже мінімальні «точкові « винятки для осіб, що недовго, проте перебували у «вертикалі влади» але зарекомендували себе як справжні професіонали – так званий

«білий список», що має бути повністю відкритим і доступним, зокрема для рецензії журналістів та й взагалі громацькості). поширити цей мораторій на їх дружин/чоловіків, дітей/батьків та братів/сестер. Особам, що будуть обіймати провідні державні посади в перехідний період(5 років прямого керування держави перехідним урядом з відсутністю парламенту та місцевих рад – повна концентрація влади з метою проведення радикальних реформ; «провідні посади» - повний і детальний перелік осіб, що формують та реалізують політику радикальних реформ Другої Республіки) законодавчо заборонити як приймати участь у загальних виборах, що відбудуть за 5 років(за пропорційною системою; 5% виборчий бар’єр; орієнтовна кількість депутатів в парламенті від 99 до 199 осіб; партії переможці створюють коаліцію, обирають прем’єра, що займається формуванням уряду ), так і обіймати будь-які державні посади протягом наступних 10 років з дня виборів. поширити цей мораторій на їх дружин/чоловіків, дітей/батьків та братів/сестер.


при цьому одночасно з законом(декретом) про люстрацію прийняти закон про "нульовий пакт" тобто мораторій на будь-які розслідування, переслідування чи санкції(нехай і виправданні та справедливі) щодо колишніх чиновників та представників "провладних ФПГ та партій". законодавчо унеможливити перерозподіл власності, можливу реприватизацію чи націоналізацію, що певно, лише буде прихованим рейдерством. право власності отримане нехай і не справедливим, інколи не законним, а часом і злодійським шляхом - не має бути переглянутим. Недоторканість приватної власності має бути одним з стовпів, фундаментом правової держави, котру ми розбудовуємо. ніяких розслідувань щодо не сплати податків, контрабанди, хабарів і т.п. - все з чистого листа. не чіпати минуле - зосередитись на майбутньому. З дня початку діяльності ПУ – чітке дотримання законів всіма без виключеннями юридичними і фізичними особами, в протилежному разі – покарання згідно з законом – для всіх – від представників ПУ і мільярдерів до безпритульних .
2. Дерегуляція

ліквідувати(90% держ. відомств та установ - цілком, інші – реорганізувати, мінімізувати, скоротити чітко виписавши їх функції та повноваження та об’єднавши у гнучкі та мобільні інститути) усі державні установи, відомства та міністерства окрім Міністерства закордонних справ, Міністерства економіки(90% функцій та чинновників - "під ніж", об'єднати з колишнім МінФіном, провідна роль - за Антимонопольним комітетом) та Міністерства юстицій (включити в склад МЮ від колишнього МВС управління що забезпечать зразкову криміногенну обстановку – звісно, радикально реформовані та скороченні та прикордонну службу); всю державну власність, всі підприємства і установи приватизувати, передати в оренду чи/та концесію починаючи з Укрзалізниці та Енергоатому і закінчуючи школами, лікарнями та цвинтарями . кошти отриманні від приватизації становитимуть левову частку засобів необхідних для проведення реформ. Другий провідний канал – прибутки Національного Банку(підзвітний МінЕкономіки; можливо, створення за участі НБУ державного інвестиційного фонду з відкритою структурою, активами, та наглядовою радою куди входитимуть як громадяни України, так і нерезиденти). Третій – платні державні послуги, що надаватиме МінЮст(видача документів, довідок, інформаційні та консалтингові послуги).
Окремо варто розглянути питання введення екологічних податків, що не просто мають бути джерелом надходжень до бюджету та стримуючим фактором для розвитку сирових і ресурсозатратних галузей першого та другого секторів, а й частиною більш широкої програми і стратегії підтримання сталого розвитку і ефективного природокористування.


п.с. може виникнути риторичне питання – а чим наповнити бюджет? Хіба данні канали надходження коштів достатні для соціальних виплат і зобов’язань? Ні, недостатні. Але – недостатні в рамках Першої Республіки, для Другої Республіки – біль ніж, адже: державного бюджету фактично немає – бо відсутні "державні витрати". медицина і освіта – платні(взагалі, варто зосередитися не на зниженні вартості послуг, чи тим паче їх «безкоштовності», а над підвищенням доходів шляхом більш ефективного та раціонально використання ресурсів – як матеріальних, так і нематеріальних; повертаючись до медицини та освіти – вони не мають бути дешевими, вони мають були ЯКІСНИМИ і ДОСТУПНИМИ всім громадян України – а це ми плануємо досягнути зробивши нашу економіку встократ конкурентоздатнішою, позбавивши її державного тиску, перевірок, податків, акцизів, митних зборів та хабарів – що гарантуватиме кардинально вищі доходи як найманим працівникам, так і підприємцям, з наступними реінвестиціями; про потік іноземних інвестицій в державу з такими податковим та законодавчим полем – краще не згадувати, адже це буде не потік, а справжня злива ). збройні сили ліквідувати як інститут(залишити лише певні мінімальні витрати на колективну безпеку чи то в рамках НАТО, чи тов. межах нової військово-політичної формації з держав Центральної Європи та Чорноморського регіону). пенсії – в рамках пенсійної реформи формуються за бажанням власне працівників(недержавні пенсійні фонди; щодо працівників передпенсійного віку – їх пенсії фінансувати за державний кошт, можливо додатково шляхом випуску державних облігацій), минуючи державу. Жодних державних дотацій чи субсидій. єдині витрати - на утримання мінімального держ. апарату і людей, що не мають можливості себе забезпечити(інваліди, діти-сироти, частина населення передпенсійного та пенсійного віку)

3. Лібералізація

Електронна держава. Зручна держава-сервіс. Повністю ліквідовані податкова , митна служби, прокуратура та усі суди(окрім тих, що займаються розглядом кримінальних справ). Усі види податків, митних зборів, акцизів - ліквідувати. Суди - третейські. Державні послуги - за відкритими тарифами аля грузинські Будинки Юстицій. Повна легалізація та дерегуляція(зокрема і проституції та наркоторгівлі). Відкритий доступ до повної електронної база державних даних та архіву.

на державні посади приймати експатів. мати контракти з кожним чиновником де чітко прописаний план робіт. з бонусами та преміями. як для громадян України так і не для резидентів. за будь-який хабар - економічна компенсація у 10 кратному розмірі від можливої задіяної шкоди і довічний мораторій на обіймання державних посад. Адекватна кара за порушення: за економічні злочини – економічна, адміністративні – адміністративна, кримінальні(а це лише все, що пов’язанно з насильством: вимагання, розбій, вбивства, нанесення тілесних чи
та моральних травм).
усі державні норми, стандарти, ліцензії та правили - втрачають цінність. все регулює ринок. єдиний державний орган наділений владою втручатися в економіку - Антимонопольний комітет. контролює дотримання вільної конкуренції .

Всі інші реформи робити в ключі максимальної мінімізації впливу та ролі держави з однієї сторони та розвитку вільного підприємництва(зокрема і малого та середнього бізнесу) та конкуренції з іншої. Передача приватним особам(як юридичним так і фізичним) першості в економіці та прийнятті рішень, формуванні економічної політики та стратегії, впровадженні інновацій.