refik.in.ua 1

Першим ставленням думки до об'єктивності є наївний спосіб мислення, який, не усвідомлюючи ще протилежності мислення в собі самому собі, містить віру, що за допомогою роздуми пізнається істина і що вона виявляє перед свідомістю те, що об'єкти суть воістину. У цій вірі мислення приступає прямо до предметів, репродукує із себе зміст відчуттів і споглядань як зміст думки і задовольняється цим змістом, вбачаючи в ньому істину. Всі початкові щаблі філософії, всі науки і навіть повсякденна діяльність і рух свідомості живуть в цій вірі.


§ 27

Це мислення, оскільки воно не володіє свідомістю існуючої в ньому протилежності, хоча і може виявитися за своїм змістом справжнім спекулятивним філософствуванням, але може також перебувати в межах кінцевих визначень мислення, тобто в межах ще не дозволеної протилежності. Тут, у введенні, нас може цікавити лише розгляд цього відношення мислення з боку його обмеженості, і тому ми повинні зайнятися спочатку філософствуванням останнього роду. Таким філософським вченням у його найбільш визначеною і найближчою до нас (за часом) формі була колишня метафізика - та метафізика, яка існувала у нас до кантівської філософії. Однак ця метафізика є щось минулої лише з точки зору історії філософії, сама ж по собі вона, взагалі кажучи, завжди і всюди існує як чисто розумове погляд на предмети розуму. Тому більш докладний розгляд її прийомів і її основного змісту має для нас неминущий інтерес.

§ 28

Колишня метафізика розглядала визначення) мислення як основні визначення речей. Ця передумова, згідно з якою існуюче мислимо і пізнаванності в собі, ставить її вище пізнішій критичної філософії. Але 1) ці визначення бралися нею в їх абстрактності як для себе значущі і здатні бути предикатами істинного. Ця метафізика вважала взагалі, що можна досягти пізнання абсолютного шляхом приписування йому предикатів, і не досліджувала визначень розуму ні з боку характерного для них змісту і цінності, ні цю їхню форму, яка полягає в тому, що абсолютна визначається за допомогою приписування предикатів.