refik.in.ua 1

Основні теми тренінгу


    Ознаки ефективної команди.
    Коли потрібна команда? Критерії ефективності в команді.
    Діагностика команди.
    Принципи побудови команди (тімбілдінг).
    Групова динаміка. Групове напруга. Згуртованість.
    Командні ролі.
    Постановка цілей.
    Методи групового прийняття рішень.
    Правила та цінності. Ритуали.
    Індивідуальні інтереси і командні цілі.
    Вирішення проблем в команді.
З погляду Кейсі - команда соціальна група, у якій неформальні відносини між її членами може мати великої ваги, ніж формальні, а справжня роль і вплив конкретної особи не збігатися з її офіційним статусом і вагою.

З погляду Майєрса -Бриггса команда - трудовий колектив із високим рівнем згуртованості, прихильності всіх працівників загальним цілям і цінностям організації.
З погляду Еге.Ларсона команда - колектив однодумців, згуртованих навколо свого лідера, який одночасно й вищим посадовцем у цієї організації.

Команда — 1) група людей, покликана виконувати певну роботу, завдання. Зазвичай команда дбає про лідера, яка ставить завдання і розподіляє роботу між її членами; 2) наказ, вказівку.

До цієї групи слід і визначення, вжиті Т.П.Галкиной, автора, «>Социологии управління: від групи до команди».Расположим в порядку зростанням складності:

Команда — кількох людей, діючих спільно і під час будь-якої роботи, чи діяльності.

Команда - група індивідів, що розподіляють між собою робочі операції, і відповідальність отримання конкретних результатів.

Команда — група людей, що мають спільні мети, взаємодоповнюють навички та вміння, високий рівень взаємозалежності і поділяючих відповідальність за досягнення кінцевих результатів.

До другої типу визначень слід зарахувати такі:

Команда - колектив однодумців, згуртованих навколо свого лідера, який одночасно й вищим посадовцем у цієї організації.

Таке визначення одночасно вказує шлях забезпечувати високоефективної спільної прикладної діяльності у складі будь-який команди.

Створення команди має величезне значення. Добре працююча, згуртована команда ділових людей і працівників може творити дива в різних справах і збільшувати принесені вигоди і капітал. І зовсім не обов'язково замінювати працівників, які працюють над однією справою, і більшість з яких отримують задоволення від своєї повсякденної роботи, на солідну команду. Застосування декількох основних правил по створенню команди та проведення тренінгів допоможуть вам перетворити будь-яку групу людей у добре згуртовану і успішну команду за короткий час.

Робота команди, звичайно ж, становить одну з важливих частин роботи підприємства. Область організації розвитку підприємства допомагає зрозуміти роботу команди і отримати підприємцю і працівникові необхідну інформацію про те, як правильно використовувати роботу команди для максимального підвищення ефективності роботи підприємства.

Історія в картинках

Для цієї гри знадобляться декілька карток з картинками, за допомогою яких можна розповісти якусь історію. Роздайте кожному учаснику по картинці і поясніть їм, що вони тримають у руках частина великої історії. Учасники групи, викладаючи картки один за одним, повинні придумати історію. Обмеження в часі створить якесь напруження серед учасників команди і допоможе їм ефективніше контактувати один з одним.

Також на окремому листочку ці ж картки мають бути розкладені в правильному порядку, за яким можна буде порівняти історію, створену учасниками команди. Визначити, наскільки ефективно група працює як команда, ви зможете, порівнявши порядок картинок, створених командою, з порядком у вихідній історії. Також ефективніше було б ви під час роботи команди над створенням історії заборонити розмовляти. Так їм доведеться розуміти один одного без слів і придумувати інші шляхи для вирішення проблеми.

Гра «Виживання»

Гра «Виживання» допомагає згуртувати команду. Вона відмінно підходить для обміну інформаціями і допомагає прийняти рішення. Також гра сприяє розподілу пріоритетів всередині команди. Істотно гра є керманич, в якій розігрується якийсь інцидент. Суть в тому, що група повинна вибрати десять пунктів для вирішення завдання, щоб вижити. Список з даними пунктами лунає учасникам групи, робота групи полягає в тому, що прийняті рішення повинні бути збудовані в правильному порядку, при цьому, даючи шанс кожному учаснику команди обгрунтувати його рішення в порядку вибору позицій.


«Ляльковий дім»

Останній приклад ігор - це гра у побудову лялькового будинку або іншого мініатюри.
Умови гри полягає в повному використанні структури команди. За обмежений час учасники команди повинні зайняти свої позиції в ляльковому будинку. За допомогою цієї гри можна визначити, наскільки швидко і правильно учасники команди визначають свою позицію (призначення) в команді.


Формування команди рідко відбувається самостійно. Ви повинні виробити ідеї для команди, дія якої було б спрямовано на об'єднання особистостей, їх доповнення, створення рівності один перед одним і роботу як єдине ціле.

Спочатку, можливо, буде спостерігатися повна відсутність довіри між членами команди, і це може призвести до конфліктів. Команда може являти собою групу незалежних індивідуумів, що працюють в різних напрямках при відсутності центру. Ваші ідеї з побудови команди повинні включати в себе наявність хорошого керівника групи, який буде працювати над вирішенням конфліктних ситуацій і розвитком довіри в колективі. Керівник групи визначає діяльність членів команди і мотивує їх працювати як єдине ціле заради досягнення командних цілей.

Формування команди - що треба зробити?

Ви можете придумати багато ідей для формування команди, вирішення конфліктів в ній і створення команди, яка працює єдиним механізмом:

- Кожен член команди повинен мати ясне і повне розуміння того, що відбувається, керуватися цілями команди.

- Кожен член команди повинен чітко знати, хто за що відповідає. У випадки зміни обов'язків і повноважень, залежно від можливостей і особистих навичок людей, обов'язки поділяються на дві частини, залишаючи за кожним з них повний контроль над своєю частиною.

- Для побудови довіри проводите відкриті, довірчі зустрічі з членами команди. Щоб сформувати хорошу команду, вам необхідно бути лояльним до співробітників, якщо ви очікуєте такого ж ставлення від них.

- Подібним чином, дозволяйте членам вашої команди вибудовувати довірчі відносини між собою, дозволяючи їм проводити час у невимушеній обстановці. Це призведе до відкритості і поліпшить взаємини.


- Дозвольте всій команді брати участь у процесі прийняття рішень, особливо в питаннях, які зачіпають взаімосогласія і відповідальність в команді. При цьому ви повинні прийти до того, щоб кожен член команди відчував, що він або вона зробили внесок у прийняття кінцевого рішення або ідеї.

- Чим більше член команди відчуває свою значимість у прийнятті рішень, тим сильніше він або вона буде викладатися на роботі. Це призводить до більш успішному формуванню команди.

- Ваші ідеї щодо формування команди повинні гарантувати, що всі члени команди повністю поінформовані, і що немає ніяких обмежень у спілкуванні.

- Не дозволяйте проблем між співробітниками виходити з-під контролю. Розбирайтеся з ними так скоро, як вони з'являються.

- Не робіть постійних зауважень. Всякий раз, коли з'являється можливість, хваліть і оцінюйте співробітника за певні дії. Це послужить йому стимулом для подальшої роботи.

Якщо ідеї щодо формування команди здійснені, то вони обов'язково приведуть до дивних результатів, змінивши мислення і поведінку вашої команди.


6 типів людей для створення ефективної команди


Тема: Загальна

Автор: Олександр Данилюк

Дивилися: 994

Нічого не можна домогтися поодинці. Вам потрібна допомога інших людей, а вони мають потребу у вас. Із правильною командою ви можете створити мережу зв'язків і перетворити неможливе в практично неминуче, - стверджує художник і письменник Джессіка Хагі (Jessica Hagy) на сторінках журналу Forbes.

Отже, шість типів людей, які необхідні для створення ефективної команди:

Підбурювач (Instigator)
Це людина, яка підстьобує вас, змушує вас думати. Вона змушує вас братися й робити, намагатися й досягати поставлених цілей. Вам варто берегти наснагу й ентузіазм цієї людини. Він - голос натхнення.

Чірлідер (Cheerleader)
Ця людина - затятий фанат і переконаний прихильник вашої спільної справи й вас самого. Працюйте над тим, щоб його зусилля винагороджувалися належним чином, щоб зберігати його залученість. Він - голос мотивації.

Скептик (Doubter)
Це "адвокат диявола", який задає непрості питання й бачить проблему перш, ніж вона виникає. Ви маєте потребу в умінні мислити на перспективу, яким володіє ця людина. Він стежить за вами й хоче, щоб ви настільки ж були поза ризиком, наскільки ви успішні. Це голос розуму.

Наглядач (Taskmaster)
Це вимоглива людина з гучним і упевненим голосом. Він вимагає від вас того, щоб ви досягали цілі. Ця людина завжди повинна бути впевненою, що дотримуються дедлайни й виконуються задачі. Це голос прогресу.

Коннектор (Connector)
Ця людина може допомогти вам знайти нові шляхи до цілі й отримати нових союзників. Він незмінно переборює всі перешкоди для того, щоб зробити неможливе можливим. Ви маєте потребу в цій людині, щоб залучити людей і засоби для досягнення своєї цілі. Це голос співробітництва й комунікацій.

Зразок для наслідування (Example)
Це ваш наставник, ваш герой, ваша дороговказна зірка. Це людина, на яку ви хотіли б бути схожим. Він - ваш керівництво до дії, нагадування про те, що ви так само, як і він, можете робити дивовижні речі. Ви хочете, щоб ця людина вами пишалася. Він - голос істинної влади.

У сильній команді керівник - найменш важлива ланка. Тому, як сила команди в її самостійності. Але, щоб створити таку команду, саме керівник повинен шукати своїх людей і об'єднувати їх зусилля.




Пошук співробітників не варто делегувати або віддавати на аутсорсинг - свою команду ви повинні набирати самі. Це вимагає сил і часу, але воно того варто. Тим більше, що співбесіда - не формальна необхідність, а додаткова можливість:


  • "Продати" свою компанію (будь претендент - ще й споживач);

  • провести конкурентну розвідку (кандидати бувають дуже балакучі);

  • залишити відкритими двері для потенційно цікавих претендентів.



1. Шукайте кращих людей

Кращі люди - це не просто грамотні фахівці, але перш за все, ті, хто поділяють цінності вашої компанії і відповідають їй за духом. Ви можете взяти хороших людей і навчити їх працювати ще краще, але не ви не зможете змінити їхні погляди і принципи або вкласти в них те, що їм не дано від природи.

Люди майже не змінюються. Не втрачайте часу, намагаючись переробити тих, хто не підтримує вашу стратегію. У кращому випадку такі співробітники будуть працювати в півсили, в гіршому - саботувати. Шукайте однодумців.

Кращих людей мало, вони тому і найкращі. Наберіться терпіння і запасіться фінансами - найкращі люди коштують грошей, але якщо ви все правильно зробите, вони стануть для вас творцями прибутку і золотоносної жилою.

"Ви розвиваєте людей так само, як намиває золото. Коли ви намиває золото, ви перелопачуєте тонни бруду, щоб знайти єдину унцію золота. Але, природно, ви не шукайте бруд - ви шукайте золото". Ендрю Карнегі

2. Скажіть, що ви від них очікуєте

При пошуку співробітників ведіть чесну гру і не тримайте шукачів в невіданні - зробіть так, щоб ще до співбесіди у них склалася думка про вашу компанію і уявлення про те, що ви від них очікуєте.

Попередньо зателефонувавши претенденту, ви заощадите сили і час: з телефонної розмови завжди стає ясно, чи варто продовжувати спілкування і призначати зустріч.


Чесність - незамінний фільтр, що відсіває не придатних вам людей. Справжні наміри здобувача відомі тільки йому одному, а тому - не губіться в здогадах - викладайте свої.

Давайте необхідну інформацію, але не давайте зайвих обіцянок і не робіть привабливих пропозицій. Нехай здобувач спочатку покаже себе, а все інше покаже час. Не бійтеся здатися занадто вимогливим або жорстким. Того, хто вміє і хоче працювати, дисципліною не налякаєш.

"Людина, позбавлена інформації, не може нести відповідальність; людина, якій надано інформацію, не може її на себе не взяти". Ян Карлзон

3. Забудьте про минулі заслуги

Яким би вражаючим не був послужний список претендента, не варто сліпо йому довіряти. Дайте зрозуміти претендентові, що ви будете судити про нього за результатами роботи, а не за колишніми досягнень. Минулі заслуги не в рахунок.

Не потрапляйте під чарівність престижних ВНЗ, учених ступенів і гучних імен. Вибраковувати кандидатів лише тому, що вони не кінчали елітних закладів і не працювали у відомих компаніях, нерозумно.

Цінуйте внесок співробітників у розвиток вашого бізнесу, але завжди нагадуйте про те, що він не буде працювати на них вічно. Підтримуйте в компанії змагальний дух і підвищуйте професійний рівень вашої команди.

Освітня ініціатива повинна виходити від вас - лише одиниці розвивають свої знання без примусу. Зробіть постійне відточування майстерності способом життя у вашій компанії.

Регулярно перевіряйте кваліфікацію вашої команди і звертайтеся до результатів оцінки при прийнятті рішень про збільшення зарплати, підвищення на посаді або звільнення.

4. Допомагайте кожному знайти своє місце

Наймаючи людей, важливо не просто відводити їм певне місце в компанії, але давати їм можливість самопределяться. Для багатьох знайти своє місце в компанії буває важливіше, ніж піднятися на нову сходинку службових сходів.

"Правильні люди на правильному місці важливіше, ніж правильна стратегія". Джек Уелч


Допомагайте співробітникам розкриватися і розвиватися. Не замикайте здібних людей у позначеній посаді. Дозволяйте активним фахівцям зростати, розширюючи їх повноваження або надаючи позицію, відповідну їхньому рівню.

Звільніть компанію від затишних місць, де легко можна сховатися і пересидіти. Зробіть так, щоб ефективність команди була на виду. Прозорість процесів і наочність показників дадуть розуміння того, хто з працівників - цінний актив, а хто - обтяжливий пасив.

Уникайте хитросплетінь в ієрархії. Використовуйте принцип єдиноначальності:


  • кожен співробітник повинен мати над собою тільки одного керівника і отримувати тільки його розпорядження;

  • за одну задачу повинен відповідати тільки одна людина.



5. Довіряйте своїм людям

Найгірше, що ви можете зробити для своєї команди - це стати для неї незамінним. Вважаючи співробітників безпорадними створіннями, не здатними впоратися без вас, ви позбавляєте їх самоповаги, ініціативності і відучує мислити. Чим сильніше контроль, тим слабше команда.

Ви вбережете своїх людей від перетворення в слабаків, якщо будете чітко ставити завдання і давати їм можливість шукати рішення. Не втручайтеся в процес - оцінюйте роботу по результатам. Тоді ваші співробітники знайдуть упевненість у власних силах і почнуть отримувати більше задоволення від роботи.

"Створіть хороший клімат, забезпечте відповідну підгодівлю і надайте людям зростати самим. Ось тоді вони вас здивують". Дуглас Мак-Грегор

Чим більше контролю вимагає співробітник, тим менш цінний він для компанії. Нагляд коштує грошей. Враховуйте ступінь контролю в системах оплати та мотивації. Співробітники, які виконують свої обов'язки самостійно, і ті, хто потребує стороннього контролі, не повинні отримувати однакову винагороду.

Як у далекоглядного керівника, у вас має бути достатньо терпіння, щоб знаходити кращих людей, і достатньо мудрості, щоб довіряти їм і не заважати робити свою роботу. А якщо ви їм не довіряєте, то навіщо ви їх найняли? Довіряйте своїм співробітникам, або шукайте тих, кому зможете довіряти. Це найкоротший шлях до створення ефективної команди.